Fire fra bilredaktøren

Redaktøren udvælger hver uge et antal aktuelle historier, nyheder og oplysninger fra bilbranchen.

Christian Schacht, bilredaktør. Foto: Casper Dalhoff

Efter flere udmeldinger er der nu kommet helt officielle tal fra Opel for rækkevidden på den ny Opel Ampera-e elbil. Den lander på 520 km efter den noget teoretiske og lovpligtige EU-norm, mens det hedder 380 km efter den mere realistiske WLTP-standard. (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure).

Som ved benzin- og dieselbiler hænger tallene dog i høj grad sammen med kørestil, og hvor koldt det er udenfor. Derfor kan den endelige rækkevidde måske lande på 300 km, lyder vores umiddelbare vurdering. Batteripakken er en integreret del af bilens bund.

Ampera-e kan lades pænt hurtigt op undervejs, hvor der kan hentes strøm til 150 km ekstra kørsel på 30 minutter, hvis der er tale om en hurtiglader på 50 kW. Foto: Opel

Jozef Kaban ny designchef 

Det er nærmest et tjekkisk nationalikon, som nu skal slå stregerne på et at de mest prestigefyldte og køreglade bilmærker. Den 44-årige bildesigner Jozef Kaban sætter sig nemlig i stolen som designchef hos BMW. Her afløser han Karim Habib, som har været designchef siden 2012 og bl.a. havde en stor finger med i designet af den forrige 7-serie, men som nu ifølge branchekilder rykker videre til VW-gruppen.

Jozef Kaban, her med Skoda Vision C designkoncept fra 2014, skal nu være med til at udstikke de næste års kurs for BMW. Foto: Skoda

Den tjekkiskfødte Jozef Kaban kommer fra et job som designchef hos Skoda, hvor han har været siden 2008. Her har han bidraget til en mere markant og minimalistisk designlinje, og senest har han stået i spidsen for de nyeste generationer af Fabia og Octavia samt den nye store Kodiaq og den kommende Yeti, så det er en af nationens store sønner, som nu rykker videre.

Han har dog også et cv som de få. Kaban var nemlig manden, der stod bag de dramatiske linjer på hyberbilen Bugatti Veyron. Ifølge eget udsagn har Kaban taget udgangspunkt i Veyron i det senere Skoda-design, som skulle være ”Elegant til stregen, men samtidig praktisk”.

Hos BMW er det dog stadigvæk Adrian van Hooydonk, som har det overordnede ansvar for alle modellerne, der også omfatter i-modellerne, M-modellerne, Rolls-Royce og Mini. Netop Mini havde indtil sidste sommer danske Anders Warming i spidsen, men han rykkede videre til en post som designchef hos det nye tysk-kinesiske mærke Borgward.

Skodas mindste Citigo-model får facelift

Den mindste Skoda Citigo får nu også et mindre facelift i stil med VW Up. Mest markant bliver en ny front med opstrammede lygter og LED-kørelys, der bliver standard, men ikke må forveksles med full LED-forlygter.

Inden døre har Citigo nu det samme opgraderede instrumentbord som i Up, hvor finishen er løftet, og du delvist kan betjene din telefon inklusive navigationsanlæg fra bilens instrumentering, hvor der også er et lille farvedisplay. Instrumentbordet kan nu også bestilles som farvet. Samtidig er der helt i mærkets ”Simply Clever”-ånd en lille praktisk detalje, nemlig en paraply, der kan skubbes i en holder under passagersædet.

En let ændret front med LED-kørelys kendetegner den faceliftede Skoda Mii. Foto: Skoda

Skoda spiller ud med det kendte motorprogram, der hedder trecylindrede 1,0 liters motorer på 60 og 75 hk, der begge klarer 24,4 km/l. Den nye trebenede 1,0 TSI-motor med turbo og på 90 hk forbeholdes tilsyneladende foreløbig den finere VW Up-fætter.

Danske priser forventes at blive uændrede for den facelift-ede model, der lander herhjemme i midten af august, oplyser direktør for Skoda i Danmark Henrik Blom. Vi har endnu ikke set et facelift på Seat Mii.

G650 Landaulet byder på kaleche og V12-biturbo motor

Det er svært at finde en bil, der er mere monstrøs end den nye Mercedes G650 Landaulet, som stjernemærket netop har løftet sløret for. Den nærmest overjordiske firehjulstrækker bryder nemlig nogle af de hidtidige grænser for ekstrem luksus, der her fortsætter, hvor vejen stopper. Den voldsomme Landaulet, som er en konstruktion, hvor chaufføren kan sidde i tørvejr, og passagerne kan nyde turen med eller uden kaleche, byder ikke alene på en V12-biturbo motor med 630 hk, men også en passageroplevelse, der nærmer sig et hotel.

Den delvist åbne Mercedes G650 Landaulet. Foto: Mercedes

Her kan de ombordværende bl.a. nyde en massage fra de avancerede sæder, der er hentet fra S-klassen, og som minder om ”hot stonemassage” med varme sten, benytte business lounge-interiøret med kopholdere, der kan klare nedkøling eller opvarmning af drikke, eller måske rulle glasruden op mellem dem og chaufføren. Det er en glasrude, som ovenikøbet kan tones mørk elektrisk, så man kan skrue helt op for privatlivet agterude.

Med en akselafstand, der er strakt 58 cm i forhold til en almindelig lang G-klasse, er der også ekstra plads at gøre godt med i den 5,35 meter lange bil.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.