Det her er bilen, BMW-fans har ventet på

BMW har premiere på den helt nye 5-serie i næste weekend, men viser allerede nu billeder af den nye Touring-version.

Artiklens øverste billede
Den nye Touring står skarpere og mere sportsligt, selv om den er vokset en lille smule på alle ledder. Foto: BMW

Kan man producere en stationcar, der er både rummelig og iklædt et design, der er et italiensk designhus værdigt? Ja, se bare på den nye BMW 5-serie Touring, som fabrikken netop har vist de første billeder af.

Det er bilen, som rigtig mange kunder går og venter på, og BMW 5-serie Touring er udviklet til det europæiske marked, hvor køberne elsker de store stationcars, der foruden plads til familien også kan bruges til at fragte mountainbikes etc.

Præcist som det er tilfældet med sedanen, ligner den forgængeren til forveksling, men en række detaljer får alligevel nyheden til at skille sig ud. Tag nu fronten med de kendte ”nyrer”, der kører sammen med de smallere forlygter, de skarpere linjer langs siden og et sæt mere markante baglygter.

Selvfølgelig har BMW også bibeholdt modellens særkende: At bagruden kan åbnes separat, så man let kan smide en pose ned i bagagerummet.

Alle udgaverne er udstyret med en bagklap, hvor ruden kan åbnes separat. Foto: BMW

Arkitekterne har også ladet taget skråne så meget, at højden i bagagerummet ikke er det primære, hvorfor bagagerummet fortsat er en del mindre end i en Mercedes E-klasse, selv om det dog vokser ti liter. Bagagerumspladsen er dermed på 570 liter og kan udvides til 1.700 liter, hvis bagsæderne lægges ned. Bagsæderne kan foldes i forholdet 40:20:40 og betjenes elektrisk ved tryk på en knap i bagagerummet. BMW lover også mere plads inde i kabinen.

Til at starte med bliver bilen lanceret med to dieselmotorer, 520d med 190 hk og 530d, som har 265 hk, mens 530i yder 252 hk og 540i kaster 430 af sig.

Som det er tilfældet med sedanen, har den nye Touring også tabt sig markant i forgængeren, og for visse modellers vedkommende er de blevet hele 100 kg lettere.

Den danske importør er endnu ikke klar med priserne på 5-serie Touring, men den vigtige beskatningsmæssige værdi starter ved 510.000 kr. for en 520d sedan, og vi gætter på, at den nye stationcar bliver 20.000 kr. dyrere.

BMW 5-serie Touring optræder for første gang i december 1987, hvor tyskerne er klar med den såkaldte E34 i praktisk udformning.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.