Stilren E-klasse coupé følger storebror

Den nye Mercedes E-klasse coupé fører sig frem med stramme linjer og et design, som ligner den større S-klasse coupé.

Artiklens øverste billede
Linjerne er enkle og skarpe i den nye Mercedes E-klasse Coupé, som viderefører den store foryngels, stjernemærket er i gang med i øjeblikket. Foto: Mercedes

Overliggeren løftes for Mercedes E-klasse coupé, som i den nyeste generation nærmest ligner en krympet S-klasse coupé. På den måde ser den langt mere eksklusiv ud end den nuværende model, der nærmest opleves lidt rodet med sine mange linjer og kurver. Men coupéen har også noget at have selvtilliden i. Den større platform giver nemlig mere luft indendørs på den 4,83 meter lange bil, hvor den ekstra plads især kan mærkes på bagsæderne under den buede taglinje. Her er der et par cm højere til loftet end tidligere.

Slægtskabet med E-klassen betyder også, at coupéen kan bestykkes med store digitale skærme, som afløser instrumenteringen, og kan betjenes med små pads i rattet.

Det er omringet af et instrumentbord, der her er rammet ind af kuglerunde luftdyser med inspiration fra flyindustriens jetturbiner og med mulighed for ædelmaterialer som læder i macchiato beige, højglanspoleret pianolak og træ med åbne porer - noget, som ifølge fabrikken er med til at give en yacht-oplevelse.

Nye LED-forlygter

Det er dog især på teknologi-siden, at den elegante E-klasse vil stikke stjernesnuden frem. Det gælder bl.a. de nye multibeam LED-forlygter, der sammen med LED-baglygter også kan lyse rundt om bilen, når den låses i eller op.

Linjerne på Coupéen er langt mere harmoniske end i forgængeren. Foto: Mercedes

Indendørs kan de ombordværende også vælge en avanceret belysning med LED-pærer og 64 forskellige farver. Ved lanceringen til næste år er der en dieselmotor og tre benzinmotorer at vælge imellem. De byder på henholdsvis 194 hk samt 184 hk, 245 hk og 333 hk i den store E400 4Matic.

Her klarer den fornuftige 220d hele 25,0 km/l, mens den foreløbige topmodel ligger på 12,3 km/l, men til gengæld kaperer 0-100 km/t. på 5,3 sekunder. Alle modeller har den ni trins 9GTronic-automatgearkasse som standardudstyr. Men der følger selvfølgelig også en hidsig AMG-version, ligesom der kan håndplukkes udstyr og trim fra AMG-hylderne, der fylder stadig mere i Mercedes-universet.

Kabine og interiør kan styles ned i detaljen med ædelmaterialer. Det store display med kæmpeskærme, vi kender fra E-klassen, kan også indpasses i coupéen. Foto: Mercedes

Luftaffjedring

Helt i mærkets ånd kan modellen bestilles med adaptive støddæmpere, som kan sættes op efter kørestil, eller luftaffjedring, som har samme muligheder.

Mercedes er også på banen med sikkerhedssystemer som Drive Pilot, som gør bilen delvist selvkørende. Med Distance Pilot Distronic kan den følge en forankørende bil på alle typer underlag og helt op til 210 km/t.

Som noget nyt kan man også tilkøbe en funktion, hvor bilen kan styres ind og ud af smalle parkeringsområder med en app.

Den nye E-klasse coupé vises officielt på den kommende store biludstilling i Detroit. Danske priser kendes ikke.

Den vigende taglinje levner ingen tvivl om, at det er en coupé, men pladsen er større end i forgængeren. Foto: Mercedes

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.