Tysk baby-SUV med charme

Audi har skruet en gedigen crossover sammen. Det er et stærkt design kombineret med den luksus, som vi kender fra de dyrere minier. Q2 er på vej til Danmark – her er de første indtryk.

Artiklens øverste billede
Fronten på den nye Q2 fra Audi repræsenterer en ny designstil – først og fremmest en bredere grill. Foto: PR

Med den nye Q2 kombinerer Audi to af de mest populære biltyper netop nu.

Audi Q2 er nemlig både en crossover – bilverdenens mest populære biltype i øjeblikket – og en eksklusiv minibil. Den nye tysker er samtidig langt nemmere at komme i nærheden af rent prismæssigt i forhold til f.eks. Audi Q3 og A4 trods masser af luksus og udstyr.

Q2 får Virtual Cockpit med en skærm bag rattet i stedet for gammeldags, analoge instrumenter. Foto: PR
Q2 er kortere end Audi A3, men en smule større end de direkte konkurrenter, Mini Countryman og Nissan Juke.

Størrelsesmæssigt er Q2 12 cm kortere end Audi A3, men den er længere end både Nissan Juke og Mini Countryman. Heldigvis er det lykkedes Audis designteam under designdirektør Marc Lichte at undgå, at Q2 ser høj og smal ud som en gulvspand. Specielt fronten er karakteristisk. Med større og mere markante forlygter og en bredere grill viser Audi en ny designstil, som vi nok skal komme til at se mere til.

Bilen skal henvende sig til et yngre, købestærkt publikum, så der er masser af plads til at sætte sit eget præg på modellen med mulighed for at få taget og C-stolpen i kontrastfarver, og selv interiøret kan fås med lakerede detaljer.

Komfort og køreglæde

Ifølge vores kolleger fra engelske AutoExpress – som vi plejer at kunne stole på – så imponerer Q2 med en høj byggekvalitet, og kabinen føles langt mere solid og vellavet end i lillebror A1 og konkurrenterne.

Chaufføren bliver forkælet med Audis Virtual Cockpit, som er en stor skærm, der fylder hele instrumenthuset, og som både kan vise et stort navigationskort og traditionelle digitale visere. Også bagsædepassagererne er der ifølge AutoExpress tænkt på. To voksne på bagsædet skulle ikke være noget problem, og bagagerummet sluger 405 liter. Det er 25 liter mere end Audi A3 Sportback.

Både Q3 og Q5 lider under at have en alt for hård undervogn, men det har Audi endelig mestret med Q2, som rammer en god balance mellem komfort og køreglæde.

Ifølge englænderne er Q2 ikke direkte sporty, men på de ujævne veje på Cuba, hvor de første testkørsler er gennemført, er Q2 alligevel underholdende, blandt andet takket være et styretøj, som kommer fra S3.

Bagagerummet rummer 405 liter, hvilket er fornuftigt for klassen og mere end i Audi A3. Foto: PR
Kabinedesignet er karakteristisk Audi med skærm på instrumentbrættet og lækre materialer. Foto: PR

Motorprogrammet kan vi genkende fra resten af VW-koncernen med den ny enliters turbomotor med 116 hk som mindste motor, mens en toliters med 190 hk bliver den kraftigste benzinmotor. Dieselvalget står mellem en 1,6-liters motor med 115 hk eller en toliters motor med 150 eller 190 hk.

Firehjulstræk kan tilkøbes til Q2, men forhjulstræk er standard på alle modeller.

Q2 har således mange evner. Den er både velkørende og lækker, så samlet set har Audi tilsyneladende begået en genistreg. Q2 har, hvad mange af Audis tidligere modeller desværre har manglet: charme.

Der er masser af mulighed for at skræddersy designet selv med tag og C-stolpe i kontrastfarve.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.