Ny SUV kan blive et hit

Premiere: Den nye Seat Ateca er designet til at tage kampen op med Nissan Qashqai. Den første test afslører en ganske fremragende SUV, så nu venter vi bare på priserne.

Artiklens øverste billede
Seat Ateca får det maksimale ud af arketypiske kvaliteter som afdæmpet design, fin finish og velafbalancerede køreegenskaber. Fotos: Seat

BARCELONA — Vent lige med at skrive slutsedlen under på din nye Nissan Qashqai. Seat er nemlig på vej med en ny SUV, der går målrettet efter at levere en bedre bil til næsten samme pris som japaneren, der har været en kæmpe succes i Europa og i Danmark. Navnet er Ateca, og vi har kørt nyheden under den internationale præsentation i hjembyen, Barcelona, og den første konklusion er klar: Seat Ateca er en bedre bil end Nissan Qashqai.

Navnet følger Seats tradition for at bruge spanske bynavne. Ateca er nemlig en landsby i det vestlige Zaratoga.

Umiddelbart lyder det ellers som en voldsom udfordring for et lille mærke som Seat at bide skeer med mægtige Nissan, men de har selvfølgelig hentet hjælp hos ejeren, VW.

Med højt til loftet og stort bagagerum er det en bil, der passer til dem, som finder en almindelig Leon for klejn og ikke er til stationcars.

Teknisk er den derfor baseret på platformen fra den tilsvarende nye VW Tiguan. Bilen er dog gjort 12 centimeter kortere end Tiguan, dermed rammer den næsten akkurat samme størrelse som Qashqai og har alligevel så meget plads i kabine og bagagerum, at den med lethed overgår japaneren på rummelig og praktisk indretning. Tag bare bagagerummet, der med sine 510 liter i den forhjulstrukne version (og 485 liter med firehjulstræk) slår Nissan Qashqai med op til 80 liter.

Usikkerhed om pris

Seat Ateca kan også fås med flere forskellige motorer og mere avanceret teknik, fordi spanierne kan vælge på de store hylder med reservedele hos VW-gruppen, til gengæld tyder det ikke på, at importøren kan matche den meget lave indstigningspris på 230.000 kr., som en Nissan Qashqai 1,2 Visia koster.

Her lyder mit foreløbige gæt på, at vi skal en tand højere op, måske 255.000 kr. for en tilsvarende Ateca, mens en bedre udstyret Style vil koste 275.000 kr. Uden at kende de eksakte priser mener jeg dog klart, at spanieren er merprisen værd, for efter en dag i selskab med den er der næsten lutter plusser på notesblokken. Samtidig kan den være en genvej for dem, der drømmer om Tiguan, men værger sig ved den noget dyrere Tiguan, hvor mindste benzinmotor med 150 hk bringer startprisen op på 384.000 kr. Her gætter jeg på, at en tilsvarende Ateca vil koste 320.000 kr.

Køreegenskaberne er usædvanligt gode for biltypen, der plejer at lide under det højere karrosseri, Ateca er en af de mest helstøbte SUV’ere lige nu og er rent faktisk sjov at køre, ikke mindst på de snoede bjergveje væk fra Barcelona. Med fast og alligevel komfortabel affjedring og en forbløffende evne til at holde retningen, når vejen går lige ud. Den tackler sving med stram disciplin og har et styretøj, der adlyder chaufførens mindste vink. Alligevel formår undervognen at filtrere vejens ujævnheder fra.

Jeg har lige kørt VW Tiguan, så sammenligningen er nærliggende: Ateca er sjovest, Tiguan en snert mere komfortabel.

Stort motorprogram

Man kan tilvælge firehjulstræk, der også indeholder flere forskellige køreprogrammer. DSG-gear er også på menuen.

Hvordan de øvrige motorer fungerer i Ateca, kan jeg selvfølgelig kun gisne om, men buddet er, at selv basismotoren på 1,0 liter med turbo vil være tilstrækkelig, men den danske importør forventer, at flest vil vælge 1,4 benzineren med 150 hk, der ganske givet vil være en perfekt motorisering.´

Kendt instrumentering

Bag rattet vil de fleste straks føle sig hjemme og er i det hele taget sportsligt layoutet, men i den klassiske, lidt underspillede stil fra Seat, hvor det er tydeligt, at der skal være afstand til den finere storebror fra VW.

Interiøret minder til forveksling om det, vi kender fra Leon. Tingene fungerer dadelfrit, om end designet ikke er det mest spændende.
Den store farveskærm er standard fra 2. udstyrstrin, kaldet Style, og den kommer med Apple CarPlay og Android Auto.

Seat Ateca kommer i tre udstyrsniveauer, basismodellen Reference, Style og Xcellence. Reference har aircondition, en lille femtommers skærm i sort-hvid, og automatisk nødbremse, der også kan bremse for fodgængere, mens Style har klimaanlæg, 17 tommer alufælge, læderrat, parkeringssensorer og automatisk nedfældeligt bagsæde. Derudover er en otte tommer berøringsfølsom farveskærm med Apple CarPlay og Android Auto til integration af telefonen også standard her. Topmodellen byder endvidere på 18 tommer fælge, Full LED-lygter, alcantara-indtræk m.m., og så er der navigation indbygget i multimedieanlægget.

Man kan også tilvælge flere assistentsystemer, bl.a. en køassistent, som op til 60 km/t. kan regulere hastigheden og holde vognbanen.

Samtidig har Ateca netop fået fem ud af fem stjerner i Euro NCAP-crashtesten.

Og når solen er gået ned, og testbilerne parkeret i indkørslen, står Ateca som det hidtil bedste bud på en bil, der skal vippe Qashqai af pinden. Men det hele afhænger selvfølgelig af, at importøren får skruet en pris sammen, der matcher.

JP var inviteret til Barcelona af Seat

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.