God plads i Nissans største SUV

Nissan X-Trail fås nu med glimrende 1,6 benzinmotor med turbo.

Artiklens øverste billede
Knap så elegant som Qashqai. Nissan X-Trail er mere rummelig og kan udstyres med 5+2 sæder. Fotos: Jens Høy

Nissans crossovere har skabt en ny klasse af biler, men synes man, at den populære Qashqai er lidt for lille, så hedder løsningen X-Trail, hvis det skal være en Nissan.

Bilen blev lanceret i 2014 og deler i vid udstrækning teknik med Qashqai, men er lidt mere rummelig og har mulighed for syv sæder. Desuden er den 2 cm højere og mere firkantet i designet.

Set bagfra ligner X-trail den mindre Qashqai, men er dog trods alt større.

Tidligere var en sådan model uden for rækkevidde af de fleste bilbudgetter, men biltypen er de senere år blevet billigere og konkurrerer derfor langt bedre med de stationcars, som firmabilklassen er rig på.

Fra starten blev bilen kun leveret med diesel med 130 hestekræfter, men nu er der også en benziner med 163 turbohestekræfter fra samme maskine, der også ligger i Qashqai.

Med denne motor er bilen 42.000 kr. billigere, men er det værd at spare her, når man alligevel er i markedet for en bil i prisklassen 350.000-480.000 kr.?

Nej, lyder dommen efter en tur med 163 benzinhestekræfter.

Kræfterne rækker for så vidt godt nok, men bilen virker sløv med denne motor, og der skal skiftes gear meget ofte for at holde en fornuftig fremdrift i bilen, og man sidder og savner momentet fra dieseludgaven, så det kan godt undre, at Nissan ikke har valgt at få motoren til at yde noget mere, for målt op mod konkurrenterne er 163 hk ikke meget. Visse af konkurrenterne henter typisk 200 hk og derover ud af 1,6 liters motorer.

Som Qashqai bag rattet

Bag rattet følger formgivningen det, man kender fra Qashqai, og det er først fra bagsædet og bagud, at det særlige dna ved X-Trail kommer til udtryk, for med en akselafstand på 270 cm er der god plads, og selv om man sidder forholdsvis højt, er der fornuftig støtte under lårene.

Bag rattet skal der arbejdes flittigt med gearkassen, hvis bilen har 163 benzinhestekræfter.

Det er lykkedes Nissans ingeniører at designe en forholdsvis beskeden kardantunnel til 4x4-trækakslen, så derfor er der kun en minimal forhøjning af gulvet ved midterpladsen. Det betyder, at pladsen i midten er brugbar, hvilket bestemt ikke er tilfældet for alle biler i klassen.

Bagsædet nyder godt af en midterplads, hvor der for en gangs skyld er god plads til fødderne.

Godt bagsæde

Selve sædet kan forskydes i længderetningen, og hældningen af bagsæderyggen kan varieres i otte trin, hvilket gør indretningen særdeles fleksibel. Med andre ord et godt bagsæde, hvor selv voksne finder sig til rette.

Hvis man ønsker det, kan bilen bestilles med to ekstra sæder i bagageafdelingen, men som standard er bilen kun femsædet. Som syvsædet kan bilen dog udelukkende bestilles med dieselmotor.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.