Superlys på vej til almindelige biler

Avancerede superlygter med LED fås snart til helt almindelige biler.

Artiklens øverste billede
For 100 år siden begyndte Philips at sælge lygter til biler. Datidens lys var indtil da i form af karbid, som man brændte af i lygten.

BARCELONA

De dyreste Audi- og Mercedes-modeller kan leveres med LED-lygter, der gør nat til dag, men systemerne er kostbare, fordi hele lygtehuset og alle delene bliver bygget sammen i en avanceret konstruktion, der kan bestå af op til 500 dele.

LUXEON LR4 er en ny standard for LED. Den vil gøre udskiftning af lygter billigere, fordi der er tale om en standard.

Det koster masser af udviklingskroner, når der skal designes og udvikles en ny forlygte til hver eneste bilmodel. Designerne elsker det, for mulighederne for at tegne raffinerede forlygter giver masser af muligheder, men i det modsatte ringhjørne står logistik-folkene og taler for standardisering af LED, fordi individuelle lygter til hver bilmodel koster mange penge og kræver alt for mange specielle reservedele.

Løsningen kan være standard LED-pærer som dem, Philips lige har lanceret over for bilfabrikkerne, og som kommer i de første biler mod slutningen af året. Hvilke vil Philips ikke ud med, men teknikken kommer til baglygter som med denne teknik får bygget både stoplygte, bak- og blinklys sammen i en standardenhed. Den nye standard, LUXEON LR4, blev præsenteret forleden i forbindelse med Philips 100-års fødselsdag som leverandør af lygter til biler. Forlygter med standarden LR4 LED ventes på markedet inden for 1-2 år i en udvikling, der er drevet af bilfabrikkerne, som efterspørger en standard-LED-løsning. Det betyder færre omkostninger til udvikling og reservedele.

Også andre lygtetyper

LED-lygter stormer frem, men hos Philips ser man også stadig en lys fremtid for xenon, ganske enkelt fordi det i visse situationer er bedre end LED.Hos de ansvarlige ingeniører kigger man naturligvis også på laserlys, men ser denne teknik som en del af en større virkelighed, hvor fremtiden vil byde på flere hybrid-lygter. Det er lygter, hvor man tager det bedste fra eksempelvis H7 og kombinerer med LED og xenon i en sammenbygget færdig enhed, som bilfabrikkerne så kan designe ’’rundt om’’.

En hverdagsbil med fremragende lys, VW Golf. Takket være flere stanardkomponenter flytter det gode lys til endnu mindre biler.

LED i standard-baglygter kommer i en række biler inden for det næste års tid, og xenon bliver billigere endnu, spår Philips. Senest har Opel tilbudt en xenon-light-mulighed til Opel Corsa til 9.000 kr. Systemet er noget mere enkelt end de store systemer, men giver alligevel omkring 80-85 procent af den lysmængde, som de bedste systemer til luksusklassen giver af lys. Når det Philips-udviklede Corsa Bi-xenon-system er billigt, skyldes det blandt andet, at det ikke har automatisk højderegulering.

Historien

De første billygter fra Philips blev lanceret for 100 år siden, og dengang kørte bilerne med højst 30 km/t., og den fremherskende lygteteknik var med karbid, som man brændte af i en reflektor, som så kastede lidt flammeskær ud. Lyset fra karbid-lygterne var svagt og tjente mest som markering over for fodgængere om, at her kom et automobil trillende.

Moderne LED-lygter er designet fra bunden, som på denne Audi A8. Det er en dyr løsning.

Egentlige elektriske pærer fik først deres virkelige gennembrud med Philips og var et kæmpe skridt i sikkerhed og komfort. Philips var ikke først med elektriske lygtesystemer til biler, for allerede i 1908 kom de første elektriske lygter til biler. Gennembruddet for Philips kom, da stifteren, Anton Philips, satte sig sammen med Henry Ford og besluttede, at den senere verdensberømte Ford T skulle have Philips i forlygterne. Siden da har virksomheden udviklet mange forlygtepærer, og da halogenpæren H1 kom i 1962, var den en revolution. I øjeblikket er H7-pæren den mest populære i Europa, men på verdensplan er det stadig den ældre H4-pære, der er den mest udbredte standard.

En LED-lygte består af mange forskellige dele og er en dyr reservedel, hvis man får smadret forlygten. Et smadret glas betyder næsten altid, at hele lygten skal skiftes, og det løber op.

Hos Audi oplyser man, at en ny LED-forlygte til A8 koster 30.268 kr. plus montering. Til Mercedes S-klasse koster en tilsvarende 18.000 kr.

Tidslinje

100 år med Philips og biler

  • 1914: Første pære til biler.
  • 1924: Philips Duplo. Nærlys og fjernlys.
  • 1936: Duplo Selectiva. Pærer med gult lys.
  • 1957: Duplo D. Asymmetrisk lys.
  • 1966: H1-halogen-pære.
  • 1970: H4-halogen-pære.
  • 1988: Første xenon-system vises.
  • 1992: Philips første xenon-system i BMW 750iL.
  • 1993: H7-Halogen introduceres.
  • 1998: Philips BluVision.
  • 2004: Første pærer uden bly.
  • 2006: Phillips X-treme+ 80-procent-mere-lys-pære.
  • 2007: Første full-LED-system til Audi R8.
  • 2010: Philips X-treme+ 100-procent-mere-lys-pære.
  • 2015: LUXEON LR4 ny.

JP var inviteret til Barcelona af Philips

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.