Tre lette tips: Sid korrekt – sid sikkert

Heldigvis får vi stort set aldrig brug for det. Men alligevel: Skulle uheldet eller ulykken være ude, øger man muligheden for at komme godt fra det, når man sidder i korrekt afstand fra rattet og har spændt selen på den rigtige måde.

Artiklens øverste billede
Bilers Flemming Haslund giver dig tre simple tips, der giver langt større chance for at undgå at køre galt. Og skulle det ske, har du større chance for at komme godt fra det. Fotos: Ditte Koefoed

1. Afstanden til pedalerne

Trin 1: Du indstiller sædet, så venstre knæ er bøjet en smule.

Sådan: Første trin til at indrette den korrekte kørestilling er at finde sædets afstand til pedalerne. Brug venstre ben til at måle med. Sædet skal være så langt fra pedalerne, at venstre knæ er ”temmelig” bøjet – en vinkel på cirka 45 grader. Mål, når venstre ben træder koblingen i bund eller som her i en bil med automatgear hviler på bunden.

Hvorfor: for at sidde behageligt, så man ikke bliver træt. Men først og fremmest for, at benet slet og ret bøjer til forskel fra, at hoften tager skraldet, hvis man skulle køre galt.

2.Afstanden til rattet

Trin 2: Du indstiller sæde og rattet, så venstre håndled lige præcis kan ligge på rattet i højre side – ud for ”klokken 1”.

Sådan: Kroppens afstand til rattet justeres med ryglænets vinkel. Man skal være tættere på rattet, end mange forestiller sig. Korrekt afstand måles sådan her: Venstre håndled skal uden problemer kunne lægge sig på ratkransens ”klokken 1”.

Hvorfor: Når man er i præcis denne afstand fra rattet, kan man dreje hurtigst muligt på rattet. Dermed øger man chancen for at kunne undvige, hvis køen foran pludselig bremser op.

3.Stram op!

Trin 3: Selen hen over brystet skal trækkes godt tilbage, så selen hen over maven er stram. Så er det bare at køre.

Sådan: Når både sæde og ryglæn er indstillet korrekt, spænder man selen. Tricket er at tage fat i selen, der krydser hen over brystet, og trække den hårdt tilbage. Dermed strammes selen hen over maven.

Hvorfor: Ved at stramme selen op øger man muligheden for, at man ikke glider under og ud af selen, hvis man kommer ud for et frontalt sammenstød.

Denne måde at indrette kørestillingen på er, som man lærer det på for eksempel Audis køretekniske kurser under ledelse af Suzanne Kottulinsky, på Volvos køretekniske kurser samt på kurser under ledelse af den svenske instruktør Niclas Lindberg.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.