Under åben himmel i en minicabriolet til lavpris

Flere bilmærker tilbyder modeller med elektrisk stoffoldetag, så du kan få frisk luft.

Artiklens øverste billede
Den halvåbne Fiat 500 C udgør en fjerdedel af det danske salg. Foto: Fiat

Hvem drømmer ikke om en cabriolet med nedslået kaleche eller tag, når solen skinner?

Drømmen behøver ikke at være langt væk. En række bilfabrikker er nemlig klar med småbiler, hvor et elektrisk stoffoldetag giver et hint af den elegance og friskluftsfornemmelse, som de helt åbne biler byder på.

Fiat 500 C har længe nærmest været alene på markedet. Men en række modeller følger nu trop, selv om stoftaget her ikke kan rulles så langt tilbage som på Fiat’en.

Kia Picanto kan ombygges til en Sunshine-model med elektrisk stoffoldetag for godt 13.000 kr., mens den nye generation af trillingerne Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 107 – nu 108 – også kan fås med et stoftag.

Sommeren bliver mere nærværende i biler som Citroën C1 Airscape med elektrisk foldetag, der starter fra godt 113.000 kr. Foto: Citroën

Merprisen for en Fiat 500 C er 45.000 kr. i forhold til en almindelig Fiat 500 og koster fra godt 199.000 kr., mens en Peugeot 108 Active Top med fem døre koster 120.000 kr., som er en snes tusinde kr. mere end en almindelig Active. Med tre døre fås den fra 113.000 kr. Priserne er stort set identiske for en Citroën C1, mens stoftaget til Aygo leveres i en større pakke, der bringer prisen op på små 160.000 kr.

Så der er mange penge at spare i forhold til en ”rigtig” cabriolet, som altså også er væsentligt dyrere. Tidligere var Peugeot 207 CC en af de billigste på markedet. Men den er nu væk. Det nærmeste er en Citroën DS3 Cabrio, som dog heller ikke er en rendyrket cabriolet, og som koster fra 220.000 kr.

Den rå Opel Adam Rocks har foldetag med åben udsigt. Foto: Opel

Fiat har haft 500 C i programmet siden 2010. Her kaldes den åbne model en ”Convertible”. Det er en betegnelse, vi herhjemme ville oversætte til ”cabriolet”, men snarere betyder ”omskiftelig”, hvilket er mere dækkende. Den udgør 25 pct. af det danske Fiat 500-salg.

Den kundegruppe, som køber Fiat 500 C, er den samme, som ellers køber de andre 500’ere, og hvor andelen af privatleasing er høj.

»Det er en model, som i særdeleshed egner sig til privatleasing, da man her får fjernet en eventuel bekymring om gensalgsværdi og vedligeholdelse,« siger Steffen Holm, pressechef hos Fiat.

Lidt livsstil

Et stoftag er med til at øge eksklusiviteten, lyder det fra Kia Import Danmark.

»Vi vil gerne give kunderne mulighed for en bil, der udstråler lidt mere livsstil. I den klasse tør man købe biler med mere spræl frem for i de større klasser, hvor man er mere konservativ,« siger Lene Mejdal Iversen, som er pr-assistent hos Kia.

Jan Lang, analytiker hos Bilbasen, mener ikke, man skal være bange for at realisere drømmen og købe en bil med stoffoldetag. Han tror ikke, at værditabet bliver større end på andre små biler.

»Det kan man roligt købe. Vi ser en stigende efterspørgsel på biler, som skiller sig ud fra mængden. I særdeleshed når vi taler mikrobiler, hvor især kvinder tør eksperimentere med farver og trim,« siger Jan Lang, der mener, man ikke skal være bange for at købe friske farver her.

Et godt råd er at prøve stoftagsmodellen før køb. Foreløbige erfaringer med de første C1’er og Aygo’er har afsløret bulder og vindstøj. Men Toyota lover, at det bliver bedre.

Læser du med fra mobilen, kan du se flere billeder her.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.