Kendte bilmærker dominerer salgstallene

Danskerne holder sig til de kendte bilmærker, når der skal købes nyt – i første halvår af 2014 er hele tre bilmærker repræsenteret med hver to modeller i top-10 over salget af privatbiler.

Artiklens øverste billede
VW up! dominerer salgstallene både for første halvår af 2014 og for juni isoleret set.

Salgstallene for private biler for juni følger på mange måder de tendenser, vi kender. De markerer samtidig et punktum for første halvår af 2014, og det er tid til at gøre status.

Hele tre bilmærker har to modeller med i top-10 af solgte biler fra januar til juni 2014.

Der er tale om de danskervenlige mærker Volkswagen, Ford og Peugeot.

Volkswagen er, ikke overraskende, placeret på førstepladsen med up! og med Golf på en syvendeplads.

Golfs syvendeplads er særlig interessant, da VW Golf sammen med Skoda Octavia på femtepladsen er eneste biler i mellemklassen på top-10. Peugeot har samlet set haft et flot første halvår af 2014 med en andenplads til 208 og en tredjeplads til 107 på salgslisten – altså igen er der tale om biler i de to mindste klasser.

Ford lader Fiesta tage sig af fjerdepladsen, og Ka runder top-10 af på sidstepladsen.

Generelt er det stadig de helt små biler, som markerer sig på listen over bedst sælgende biler. Halvdelen af bilerne på top-10 kommer fra den mindste klasse, og yderligere tre biler kommer fra den næstmindste klasse.

Det efterlader Volkswagen Golf og Skoda Octavia som de største biler på listen. Pudsigt er også det faktum, at samtlige biler på listen fås som hatchbacks – de fleste af dem faktisk udelukkende som hatchbacks. Gennemsnitligt er der solgt 16.466 biler hver måned de første seks måneder af 2014.

Peugeot har haft et stærkt første halvår af 2014 – hele to modeller er i salgs-top-10 – 208 og den mindre 107.

Salgstallene i juni byder også på større biler, end vi er vant til at se. Nissan Qashqai, der befinder sig i SUV-klassen, stormer ind på en femteplads og har Volkswagen Golf lige i hælene på en sjetteplads, mens Skoda Octavia er med mod feltets slutning på en ottendeplads.

Nissan havde stor succes med at afsætte den forrige Qashqai til danskerne, og den nye og også lidt dyrere SUV fra den japanske bilfabrikant lader også til at appellere til de danske bilkøbere.

Nissan Qashqai følger op, hvor den udgåede model slap – den store SUV er fortsat populær hos danskerne.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.