Bavaria 37 Cruiser bringer nye detaljer

Bavaria 37 Cruiser koster under en million kroner før ekstraudstyr, da båden produceres effektivt. Et nyt designbureau har opgraderet kahyt og dæk på bådtypen, hvor der nu er mere ægte træ.

Artiklens øverste billede
Roret havde et godt greb under sejladsen, selv på en hård skæring. Her sejler båden over 7,5 knob.

Prisbillig. Det er netop, hvad Bavaria-bådene har været de sidste mange år. Sådan er det også med Bavaria 37 Cruiser, der sælges for 969.000 kroner, leveret i Danmark.

Årsagen er stadig, at det sydtyske værft formår at producere yderst effektivt som i bilindustrien, og der bruges robotstyrede CNC-fræsere.

En 37-fods båd produceres derfor på under 14 dage, og den korte tid kan ingen andre i bådindustrien hamle op med. Bavaria Yachtbau producerer ikke til lager – det er mange år siden, at det er sket. Der må ikke bindes for meget likviditet i produktionen.

Toilettet i venstre side er med tilhørende bad.

Selv den danske importør, Michael Floor fra Risskov, er i år også stoppet med at købe hjem til lager.

»Men vi kan levere en båd på få uger,« siger Michael Floor.

Skroget på den nye båd er identisk med lillesøsteren Bavaria 36 Cruiser, og vægten er også den samme. Men den nye Bavaria 37 Cruiser har ændret design i kahytten og dæk. Ændringen kommer fra det britiske Design Unlimited, der har været Bavaria Yachtbaus valg de seneste par år, efter BMW DesignworksUSA røg ud i kulden.

Højere mast

Vi sejler 6,5 knob på kryds – en hæderlig fart for en turbåd, der selvfølgelig ikke er livlig som en kapsejladsbåd, men kedelig er den ikke at sejle.

Pantryet er et lille vinklet et, hvor der er god plads, men kun til én person.

Kravet om bedre sejlegenskaber hos turbåde er da også øget de senere år, og det tre år gamle skrog klarer sig fint.

Og Bavaria 37 Cruiser sejler fint som turbåd med balance på roret, selv om den vejer syv ton, før diesel- og vandtank er fyldt op. Der er da også masser af danske Elvstrøm-sejl på den næsten 17 meter høje mast.

Den tyske båd føles let på rattet, godt hjulpet af et nyt rorsystem fra danske Jefa Marine, der nu leverer til de tyske både. Jefa Marine er netop kendt for at levere rorsystemer uden friktion. Som noget nyt er der nu to mindre rat, og det passer fint til, når man sidder og styrer i siden eller på bænken.

Presser leverandører

En af grundene til, at Bavaria er en prisbillig turbåd, skyldes, at værftet presser priserne på underleverandører som Jefa Marine og Volvo Penta; noget, som de bl.a. kan gøre, fordi de producerer op mod 2000 både om året. Lewmar er også en af leverandørerne, men her har Bavaria valgt en for lille størrelse – efter min smag – når fokken skal justeres.

Højden er 1,95 meter i salonen, der er mere lys end Bavaria 36, som den afløser.

For når spillene er for små, bliver de mere anstrengende at hale sejlene hjem på. Til gengæld er der fire af dem, så man også kan sejle med spiler og fok samtidig.

Designet på dækket er ændret i den positive retning. Cockpitbænkene er nemlig blevet bredere, og stadig er de lange nok til, at man kan ligge og slikke sol på dem. Til gengæld er rygstøtten for stejl i siderne i cockpittet efter min smag. Pladsen i cockpitbordet til spilhåndtag, solcreme og andet er også blevet større, og på cockpitbordet kan der tilsluttes en bordlampe. Noget, man ellers ikke ser på sejlbåde i den størrelse.

Agterplatformen er virkelig stor, den største, der findes i 37-fods-klassen. Den bruges også til at sidde på, og på få sekunder kan den skubbes ud, så man kan bade fra den. Andre producenter har for længst kopieret Bavaria-bådenes badeplatform, men tyskerne leverer stadig nogle af de bedste badeplatforme på markedet. Man kan få leveret båden med teakdæk eller DuraDeck i kunstmateriale. På båden, vi sejlede, var der lagt DuraDeck, der holder længere end teakdæk, og i modsætning til teakdæk falmer det langt mindre, men det koster også mere, forklarer importør Michael Floor.

Navigationsbordet kan skubbes ind i væggen, når det ikke bruges.

Storskødet er fæstnet oppe på kahytstaget og generer os derfor ikke i vendingerne, og bommen er også placeret højt, så vi ikke lige kan rammes af den farlige bom. Båden virker enkel at sejle, især med rullemast, som vi har på. Vi ruller nemlig storsejlet ind i masten på under 20 sekunder. Faktisk vælger over 80 procent af danske Bavaria-kunder en rullemast, hvor man ikke skal kæmpe med at lægge et tungt storsejl sammen på bommen, når man er i havn.

Smart kortbord

I venstre side kan en plade trækkes ud inde fra en væg og bruges som et kort- eller arbejdsbord. På den måde får man en mere regulær siddeplads i venstre side. Ståhøjden er på 1,95 meter, og det er mere, end der var på afløseren. Samtidig er der kommet mere lys ind fra større sideruder og oplukkelige luger i ruftaget. Mastestøtten er flyttet helt frem til forkahytten, så metalstangen ikke generer, når man sidder over for hinanden i hovedkahytten.

Badeplatformen er den største på markedet blandt 37-fods sejlbåde.

Pantryet er ikke specielt stort, og man har i stedet valgt, at der skal være ekstra god plads, når seks personer skal sidde og spise. Bavaria 37 Cruiseren, som vi sejlede, er med en stor kahyt fremme og tilbage og et ekstra stort toilet med bad i venstre side. Men man kan også få båden med to agterkahytter og et mindre toilet. Apteringen er i Alpiteak og er nydeligt apteret, og apteringen og trækvaliteten er blevet langt bedre på Bavaria-bådene de senere år. Apteringen fås i tre forskellige træsorter.

Meget båd for pengene

Bavaria 37 Cruiser er en turbåd, hvor der er masser af plads oppe og nede i kahytten. Den sejler godt af en turbåd at være.

Det er ikke en kapsejladsbåd, men man kan alligevel sejle langt i sin ferie, fordi båden flytter sig godt gennem vandet. Båden har mange gode, nye løsninger, og hvis man tjekker markedet, så findes der ganske få nye 37-fods sejlbåde til under en million kroner.

Båden kan sagtens få succes i Danmark, da størelsen passer godt til danske sejlere og vores farvand.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.