Peugeot følger snart trop i ny priskrig

Peugeot på vej med priser på ny 108, efter at Citroën var først til at melde ud i går.

Artiklens øverste billede
Den nye Citroën C1 er prissat, og Peugeot melder nu ud, at man er klar med priser på 108-modellen (billedet)i næste uge.

Peugeot Danmark har fået travlt med lommeregneren, efter at Citroën i går overraskede med en tidlig offentliggørelse af priser på den nye mikrobil, C1, der ellers først kommer til juni.

”Du kan godt skrive, at vi forventer at melde priser på den nye 108 ud i næste uge. Og vi går da ikke efter, at den bliver dyrere end Citroën C1,” siger pressechef, Hanne Sørensen, som oplyser, at der fortsat pågår forhandlinger med Peugeot i Paris.

”Vi forhandler stadig om de sidste detaljer, så jeg kan dog ikke bekræfte, at det bliver samme niveau,” siger Hanne Sørensen, der heller ikke ved, om man kun vil melde priser ud på to modeller, som det er tilfældet med Citroën, eller man vælger at offentliggøre hele den nye prisliste på bilen, der sammen med C1 og Toyota Aygo er Danmarks mest solgte biler.

Citroën brød tavsheden i går med priser på C1 fra 79.900 kr. plus leveringsomkostninger for en tredørs basisudgave uden hverken radio eller elruder, mens en pænt udstyret femdørs udgave med bl.a. aircondition står til 99.900 kr.

Priserne er ukendte

Både C1 og 108 har premiere hos de danske forhandlere d. 21. juni, mens Toyota ikke har meldt lanceringsdato ud endnu. De tre biler deler teknik, men har deres helt eget udvendige design.

”Men Aygo har premiere engang i juni, og det bliver i hvert fald efter d. 12. juni, hvor danske journalister er ude at prøve bilen, nærmere kan jeg ikke komme det,” siger pressechef, Anders Tystrup, der heller ikke vil komme med et bud på prissætning af Aygo, da prisforhandlingerne med fabrikken ikke er afsluttede.

”Vi planlægger senest at offentliggøre priser lige før introduktionen,” siger han.

Det eneste, vi kender, er derfor udstyrsspecifikationerne for Citroën:

Grundversionen af C1 kaldes Live 1,0 VTi og har en motor med 68 hk, højdejustering af rat, nedfældeligt bagsæderyglæn, LED-kørelys, kørecomputer, seks airbags og dæktrykmåler. Så er det til gengæld også slut, for aircondition koster 5.000 kr. ekstra, mens fjernbetjent centrallås står til 3.000 kr. og en radio mellem 3-5.000 kr, alt efter radiomodel. For mange kunder vil den femdørs såkaldte Feel-version være mere interessant. Den har det nævnte udstyr, foruden splitbagsæde, fem døre og ikke mindst stop/start af motoren, så en C1 kan køre op til 26,3 km/l.

C1 vil også kunne leveres med elektrisk foldetag under navnet Airscape, mens en større 1,2 benzinmotor med 82 hk også er en mulighed. Priserne på disse tilvalg bliver beskedne, ifølge avisens ubekræftede oplysninger, måske helt ned til 10.000 kr. for foldetaget og ditto for ekstra motorkraft.

Under alle omstændigheder er C1 cirka 10.000 kr. billigere end Danmarks mest solgte bil, VW Up, der befinder sig i samme segment. VW er for tiden aktuelle med kampagnemodellen, Life, der koster 109.990 kr. for en femdørs 1,0 motor og 60 hk.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen