VW Up trues af vellykket ny Hyundai i10

Test: Topbrag i mikroklassen. Den helt nye Hyundai i10 møder klassemesteren, VW Up. Det er et jævnbyrdigt opgør, som Folkevognen kun lige akkurat slipper bedst fra.

Artiklens øverste billede
Den nye Hyundai i10 er en meget gennemført mikrobil, som på en række punkter slår VW Up. Under en hat, løber Folkevognen dog alligevel med sejren. Fotos: Christian Schacht

Mikrobil

Hyundai i10 Trend

Hyundai

Mikrobil

VW Up Life BMT

VW

Masser af bil for pengene.

Det har været mantraet for den lille VW Up, som sammen med fætrene Skoda Citigo og Seat Mii længe har ligget på toppen af salgslisterne. Men nu er der en ny dreng i klassen, som ser ud til at skubbe overliggeren yderligere for de helt små biler.

Den nye Hyundai i10, som er i nær familie med Kia Picanto, er nemlig den hidtil største mikrobil. Men kan den true kongen? Vi lader en i10 bestykket med den mindste 1,0 motor på 66 hk og mellemudstyret Trend udfordre en matchende VW Up, der lige som i10’eren har fem døre og en trecylindret 1,0 liters motor, som her yder 60 hk. Folkevogn stiller op med kampagnemodellen Up Life, som med de fem døre og aircondition som standard, kombineret med DK-pakke på tilbud med bl.a. bluetooth og navigation koster 112.980 kr., mens en Hyundai i10 Trend bestykket med aircondition koster 107.995 kr. Alle priser er ekskl. leveringsomkostninger.

Mens VW med Up har spillet livsstilskortet, er i10 en mere regulær og klassisk hatchback, og så er den 12,5 centimeter længere og lidt bredere og højere end Uppen, der til gengæld måler halvanden centimeter længere mellem akslerne.

Ligner en større bil

Faktisk ligner i10 på afstand en bil, som er en halv klasse større. Den ekstra plads ligger dog mest i snuden og motorrum, for når vi snakker kabine og bagagerum, matcher de to meget hinanden.

Lad os først dvæle ved den europæisk udviklede og byggede i10. Den byder velkommen med en harmonisk og gedigen kabine, der i indretning og finish er langt væk fra forgængerens bedstemor And-look og lysår fra de bedagede trillinger Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1, som på alle måder er gammeldags i forhold til klassens bedste. De kommer dog i en ny generation til sommer.

Rattet kan, som i Uppen, kun indstilles op/ned, men det er tilstrækkeligt til at få en god kørestilling. Begge byder på gedigne sæder, men Uppens er en tand mere velstøttende. Den præcision går igen på vejen, hvor styretøj, gearskifte og undervogn er bedre i Uppen, uden at det går ud over komforten, mens i10’eren er mere indirekte og en smule mere blød i affjedringen.

Begge er dog overraskende komfortable. Vi har testet dem i by og over flere hundrede kilometers motorvej, her bliver små bump glattet godt ud og lydniveauet er nede på et niveau, hvor der sagtens kan føres fortrolige samtaler.

Du skal også lytte godt efter for at ænse, at det er trecylindrede motorer. Forne tiders maskiner med resonans er væk, men under acceleration hører du, at begge motorer må arbejde for sagen. Begge motorer byder på 95 Nm.

Uppen mest økonomisk

Trækkraften er nok til at flyde med bytrafikken, men der skal arbejdes med gearene, når du accelererer, især med alle fire sæder besat.

Foran er der pænt med luft i de to mikrobiler, mens der agter er marginalt bedst plads til hoved og ben i i10’en. Høje vinduesrammer tager dog noget af udsynet til siden her, til gengæld snupper de indstøbte nakkestøtter noget af udsynet frem i Uppen. Begge byder på bagagerum, der er på godt 250 liter, men her vinder Up på sin dobbeltbund. De to biler har dog begge splitbagsæder.

Mens Up har 60 hk, byder i10 på 66 af slagsen, begge har et moment på 90 Nm, men VW’en kører 24,4 km/l mod Hyundais 21,3 km/l.

I det daglige henter Folkevognen også point på sin brændstoføkonomi, der hedder 24,4 km/l, mens Hyundai kun klarer skuffende 21,3 km/l. Den har heller ikke stop/start som Uppen, eller hill holder, som er rar i hverdagen og gør det let at starte, hvis det går op ad bakke. Hyundais stop/start system, kaldet ISG, findes dog i den billigste model til under 90.000 kr. som klarer 23,3 km/l, mens du skal op i topmodellen, Comfort, for at finde hill holder.

Til gengæld snupper i10’eren point på en række indre værdier. Begge har godt nok 5 stjernede Euro NCAP-tests, men Hyundai har to airbags mere end Up, nemlig gardinairbags i siderne, som VW desværre har sparet væk. Til gengæld byder den lille Up på City Emergency Brake, der selv bremser bilen ned ved forhindring op til 30 km/t.

Bedst i10-garanti

Hyundai har til gengæld fem års garanti med vejhælp i hele perioden, mod Folkevognens standardperiode på to års garanti og den noget mere begrænsede Mobilitetsservice. Lakgarantien er også fem mod tre år i Hyundais favør. Og så har i10’eren lys i bagagerummet. Det er en praktisk detalje, som mange Up-ejere savner.

Nybagte i10’ejere må desværre den første tid døje med en sødlig kemisk kabinelugt, som i koreanere af den gamle skole.

Begge modeller starter i billigste trim til under de 90.000 kr. Men da de fleste vælger mellemversionerne med aircondition, er det dem, vi fokuserer på. Hyundai har dog også en kraftigere 1,25 liters sag på 86 hk i programmet, mens Uppen fås med 75 hk.

Med fire udstyrsvarianter i prislisten hos Hyundai og fem hos VW plus automatgearsversioner at vælge imellem begge steder, er kampen i den bedste del af mikroklassen skærpet.

Mange muligheder

Valgmulighederne er rigtig mange, inklusive den brugervenlige multimedie-løsning i Up, som er en del af DK-pakken, der lige nu fås til 2.995 kr. ekstra på tilbud.

Hyundai vil dog også være friske og lægger ud med vovede farver som den baby elefant grå, som vores testbil er lakeret i. Forfriskende!

På bundlinjen står to komplette biler med udstyr og køreegenskaber, du for få år siden ikke havde drømt om kunne findes i den bilklasse.

Isoleret er Hyundai i10 en helstøbt mikrobil. Alligevel vinder Uppen, da den henter point på køreegenskaber, og brændstoføkonomi – inklusiv lavere ejerafgift. Men er du ligeglad med køreegenskaberne og køreglæde, så er Hyundai i10 et ligeså godt køb som Up.

Prisen trykker

Hvis i10 havde været 10.000 kr. billigere, ville det helt klart også have rykket regnestykket til dens fordel. Der findes dog en genvej.

Den ganske fine koncernfætter Kia Picanto sælges nemlig til 99.900 kr. med aircondition og en 1,0 liters motor, som klarer 24,4 km/l. Picanto matcher et langt stykke hen ad vejen i10’eren, og den er bestemt en prøvetur værd.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.