BMW slår en 6’er med en 4’er

Coupé-versionen af BMW 3 har fået sit eget navn, nemlig 4-serien. I topmodellen 435i er alle BMW-egenskaber samlet: Frontmotor med mange hk og baghjulstræk med store hjul. Der er skruet op for forventningerne...

Artiklens øverste billede
BMW 435i i perfekt balance på FDM Jyllandsringen – her beviser testbilen sin sublime balance. Fotos: Flemming Haslund o.a.

Coupé

BMW 435i aut.

BMW

Skulle vi ikke lige få overstået det der med navnet? Hvorfor hedder bilen her BMW 4-serien, når den nu er en BMW 3-serie coupé?

4 i stedet for 3 er marketingfolkenes ansvar. Ganske vist henter de lidt tekniske skyts hos ingeniørerne, idet coupeen 4 har lidt større sporvidde end sedanen 3, ligesom den har lidt lavere tyngdepunkt. Men den væsentligste grund er, at dette spin ifølge marketings argumenter tilfører coupeen ekstra prestige ved at give den sit eget navn. Præcis som Audi kalder deres coupé-udgave af A4 for A5. Og BMW kalder coupé-udgaven af 5-serien for 6.

Sådan er der så meget i bilernes navneverden. Men mere er der altså ikke i det.

Den nye BMW 4-serie kan her og nu fås med tre motorer, den lille og den store benziner samt dieselen. Og til næste år kommer så ”über-4’ren” med betegnelsen M4. Den tid, den nyhed.

Her og nu kører vi den hurtigste, den dyreste og den mest blå af alle 4’re, nemlig BMW 435i. 8-trins automatgear, M Sport-pakke med 19” hjul og det hele i en blæret farve kaldet Estoril-blå – med kærlig hilsen til Portugals mest berømte racerbane. Måske der så en dag kommer en BMW-farve med navnet Jyllandsringen-rød? Måske? Nej – sikkert ikke. Men ideen er hermed givet videre. Prøv bare og læs: BMW M drei, zwanzig zoll Felgen, automatik und Jyllandsringen-rot!

Men her og nu: 435i med den hurtige pakke og de store hjul. Det er disse fem nøgledata: 3-liter, 306 hk, 5,1 sek. til 100 km/t, 250 km/t på toppen, 1,1 mio. kr. med det hele. Ja, det er rigtigt nok: Der stod 5,1 sekund til 100 km/t, men der stod altså også 1,1 mio. kr. på prissedlen. For pokker da.

Til eksamen på Jyllandsringen

Kender du FDM Jyllandsringen? Måske du har været derude at se et løb. Eller du har kørt på banen til en Track Day eller måske ligefrem som racerkører? Anyway, én svingkombination på Danmarks nationale motorsportsstadion fortæller mere om en bils balance end nogen anden, nemlig de to højresving inde i midten, som vi bare kalder ”hesteskoen”. En vinkel-højre, der går direkte over i endnu en vinkel-højre, der imidlertid er lidt mere end 90 grader. 2. gear i de fleste biler. Dét er en herrekurve at køre, og det er en ondskabsfuld udfordring for en bils køreegenskaber.

Til venstre for gearvælgeren den lille knap, hvorpå man med et tryk kan forvandle en afslappet cruiser til noget af en racer.

Så netop dér skal prøven stå. For 435i er jo en baghjulstrækker med mange hk, og den er en BMW med store hjul og dybe sæder. Så den skal være god her for ikke at skuffe.

Gennem hesteskoen med bravour

Men der er ingen grund til at vente med at afsløre karakteren i prøven: Et rent 12-tal til den Estoril-blå BMW her på Jyllandsringen.

Den første del af hesteskoen hælder en anelse den forkerte vej. Derfor vil mange biler, også forhjulstrukne gadebiler faktisk, opleves overstyrende lige her. 435i stikker ikke bagenden ud, uden den bliver bedt om det – til gengæld gør den det særdeles kontrollabelt, når den får besked. Så jeg styrer ind og drejer forhjulene mod højre og peger med forenden på svingets inderside. Kindkysser lige bremsepedalen og bagenden skrider helt tilpas ud mod venstre. Pænt meget ud, men ikke for meget. Fin balance her.

Griber udskridningen med speederen og fortsætter med bagenden ude mod venstre hen mod svingets midte – nu i en power-overstyring. Og her – netop her er det kritiske sted, for hesteskoen bliver jo skarpere mod slutningen. Ergo skal der gi’s yderligere gas for at få bilen med rundt i ”skoens” sidste del. Derfor speederen en anelse længere ned og bagenden stikker lige lidt længere ud. Bimmeren drejer derfor skarpere og balancerer gennem sidste del og ud. Ikke bare fin, men blæret balance her.

BMW 435i i perfekt balance på FDM Jyllandsringen – her beviser testbilen sin sublime balance. Foto: Flemming Haslund o.a.

Dette er selvfølgelig ikke en gadedisciplin. Men her på en lukket bane giver det mening at prøve, fordi det i et hug fortæller historien om 435i’s kapacitet: Balance både på bremse og på speeder. Styringens præcision. Og ikke mindst de rigelige kræfter, der tilmed er lette at dosere på millimeter. Det beviser især det øjeblik, der skal mere speeder til at gøre bagenden endnu bredere mod skoens slutning.

Faktisk er det kun nødvendigt at køre hesteskoen én gang. Så står det klart, at Bimmeren slet og ret er sublim her. Andre steder på banen mærker vi den store acceleration og de rigelige bremser. Men det er der jo så mange andre, der kan. Men opvisningen i hesteskoen – det er der altså ikke ret mange, der kan.

Er motoren overhovedet i gang?

En ikke uvæsentlig detalje om testen i hesteskoen; her var ESC-systemet slået helt fra. Anderledes er det selvfølgelig ude på vejen, hvor man kan vælge mellem tre trin: Hverdags-kørsel, Sport og ECO. Selvfølgelig kan man bare cruise i ”hverdag”, men almindelig transport bliver et trin lækrere i ECO. Den 8-trins gearkasse skifter ved færre omdrejninger, hvilket sikrer en blødere og mere afslappet kørsel. Tilmed falder forbruget og dermed også CO2-udslippet, som navnet ECO jo antyder.

Og yderligere ”eco-rigtigt” bliver kørslen, fordi bilen slet og ret appellerer til at køre tilbagelænet og cool og her nyde, hvor afslappet motoren kan være. Og bare for at opleve det, man kan høre – ja, det vil sige, man kan faktisk IKKE høre gearkassen skifte gear – så blød, så stilfærdig er motor/gearkasse.

Og når man så skal opleve køreglæde i den anden ende af skalaen, klikker man selvfølgelig over på Sport. Flere omdrejninger inden gearskift, ikke så lidt raskere hen over asfalten. Og som en ikke uvæsentlig detalje: I normal hverdags-indstilling tillader ESC ikke bare antydningen af hjulspin – hverken ligeud eller i sving. Men i Sport får man lige præcis så meget lov, at man vitterligt kan mærke, at en Estoril-blå 435i altå er en baghjulstrækker. Selvfølgelig ikke som i hesteskoen, men lige tilpas.

Hvornår imponerer den 306 hk’s 4’er så mest? Under fuld kontrol i hesteskoen eller når man næsten ikke kan høre motoren og i hvert fald ikke mærke gearskiftene, når den cruiser? Dødt løb mellem disse to yderpunkter. Og det er i virkeligheden præcis det, der gør 435i så suveræn: Racer og cruiser i én og samme bil.

Havde den da for pokker ikke kostet en million kroner!

Dommen

Kommentar: Hvis det ikke lige præcis var for prisen, ville den 306 hk’s 435i få topkarakteren 6 stjerner rent. Men en fra-pris på 1 mio. kr. trækker i den grad fra – derfor 5 og ikke 6 stjerner.

Plus

  • Motor inkl. gear
  • Kvalitetsfølelse
  • Køredynamik

Minus

  • Pris
  • Pris
  • Pris

LÆS PÅ GUIDE.DK: Sidste nyt om BMW

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.