Dæktest: Forskellen på liv og død

Vi har testet forskellen på et af de bedste vinterdæk og et discountdæk. Der var skræmmende.

Artiklens øverste billede
Vi har kørt i to ens biler på samme vej, men med testvinderdæk fra Continental og nogle fjernøstlige af slagsen af mere ukendt fabrikat. Forskellen var enorm.

Masser af danskere tænker med kreditkortet, når de vælger dæk, for dæk ligner hinanden, når de står hos forhandleren som den sorte anonyme forbindelse mellem din bil og vejen.

Men i virkelighedens verden er forskellen enorm mellem et topdæk og et billigt fjernøstligt.

Uforudsigelig

Det er derfor, jeg lige nu sidder i en BMW 1-serie med billige dæk hele vejen rundt. Den baghjulstrukne bil overstyrer for et godt ord, når speederen løftes ved indgangen til et vådt sving, og bilen er uforudsigelig.

Det ene øjeblik tror jeg, at jeg har fundet det rette forhold mellem fart og kurve gennem det våde sving, men jeg bliver aldrig klog på dækkene, der skiftevis over- og understyrer, altså skrider over enten bag- eller forhjul.

Vi er på Continentals største testanlæg nær Hannover, hvor der er mulighed for, under sikre forhold, at prøve forskellen mellem et billigt dæk og kvalitetsdæk.

Årsagen er den nye EU-dækmærkning, der påbyder fabrikanterne at måle dækkenes egenskaber på tre områder.

Et godt initiativ, men som Continental understreger, så består deres egne vurderinger af et dæk af hele 16 punkter.

Desuden er der meget brede muligheder for at teste dækkene under forskellige temperaturforhold, og til slut er der ingen, der rigtig kontrollerer, om dækkene nu også lever op til det mærke, som der sættes på.

Det er en kritik, som både Forbrugerrådet og Trafikstyrelsen tidligere har fremsat her i avisen, og som vi nu altså kan konstatere ved selvsyn.

Forskellige dæk for og bag

Vi skifter til en BMW 1-serie med forskellige dæk på for- og bagakslen, med de dårlige dæk på baghjulene og banen gennemkøres nogle gange. Resultatet er direkte uhyggeligt, for nu er bilen helt uforudsigelig, og ESC’en arbejder konstant med at styre os frelste gennem banens lumske sving.

Til slut kryber jeg bag rattet af en 1-serie med Continental hele vejen rundt, og selvfølgelig skal det være den bedste oplevelse, men hvor stor forskellen er, kommer alligevel som en øjenåbner af de helt store.

Naturligvis kan man holde en højere fart gennem alle kurver, men det bedste er måden, hvorpå dækkene direkte fortæller dig gennem rattet, hvor tæt du er på at miste grebet.

Beroligende tryghed

Fornemmelsen kan bedst beskrives som en beroligende tryghed, og når du så alligevel kommer for hurtigt ind i kurven, så slipper dækkene grebet glidende, hvilket giver dig tid til at overveje, hvor meget plads, der er til at genvinde grebet.

Lidt senere er det tid til at overvære dagens mest overbevisende demonstration. To ens Audi A3’ere bremses ned fra 80 km/t på en regnvåd asfalt med en temperatur på omkring 9 grader.

Den ene bil har Continental ContiPremiumContact 5 hele vejen rundt, mens den anden bil har et nydeligt fjernøstligt monteret. Det øjeblik Conti-bilen holder stille, fortsætter Audien med det fjernøstlige dæk med omkring 35 km/t ind i de mandshøje kegler og holder første stille ca. 25 meter efter Conti-bilen. Ganske enkelt chokerende.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.