Audi-ringe i 10. potens

Vi kører supersportsvognen, Audi R8, som med ny V10-motor på 550 hk og den hurtige S-tronic gearkasse er mere frygtindgydende end nogensinde.

Artiklens øverste billede
Designet med rene, men brutale linjer på Audi R8 holder stadig. R8 Plus, som er den nye topmodel med 550 hk kan kendes på spoilere i karbon.

Smuk som en diva og eksplosiv som en vulkan.

Få ord indrammer mere præcist den nye Audi R8 V10 Plus, som med sin 5,2 liters V10-motor på 550 hk er det ypperste, mærket med de fire ringe præsterer lige nu.

Men der er meget mere i den to-personers centermotorsportsvogn, som med sin bombastiske fremtoning og motorbestykning fra lanceringen i 2007 skulle spille op mod atleter fra Porsche, Ferrari, Lamborghini og Aston Martin.

Nu er tyskerne klar med et nænsomt facelift af modellen, der opleves mere levende end nogensinde, mens vi brøler ned ad langsiden på racerbanen Misano World Circuit Drive ved italienske Rimini, hvor Audi har lagt den internationale præsentation.

Det er en model, som med en pris på godt 3,6 mio.kr. placerer R8 i sin egen klasse, hvor konkurrencen også kommer fra egne rækker. Du kan nemlig få en R8 4,2 FSI V8 med 430 hk fra cirka 2,5 mio. kr., mens 5,2 TFSI V10 på 525 hk koster omkring 3,3 mio.kr.

Vi kører alle motoriseringer ved præsentationen, hvor det står klart, at Audis toptenorer i høj grad appellerer til operaøret. Mens V8’eren byder på en varm sound, er der mere stringent symaskine over den effektive og lidt mere metallisk lydende V10’er. I hvert fald i bilernes normalindstilling.

Med ”sportsmode”-knapperne inde skal der kun små speederdap til, før omdrejningerne presses op, og begge maskiner hurtigt munder ud i flænsende primalskrig.

Vi koncentrerer os om den nye topmodel med V10’eren, som også findes i Lamborghini Gallardo. Den har et moment på 540 Nm, en topfart på 317 km/t og klarer spurtdisciplinen 0-100 km/t på 3,5 sekunder.

Det sker i samspil med den lynhurtige S-Tronic automatgearkasse med dobbeltkobling, som afløser den aldrende R-Tronic, der ikke gav verdens mest jævne kørsel op gennem gearene.

Faceliftet byder ellers også på en let ændret front og bagende med nye LED-lys. Små ændringer på en bil, der med sine 4,44 meter i længden, 1,93 meter i bredden og flydende design med åbent kig til maskinrummet agter er lige så imposant som en lystyacht.

Det er linjer, som stadig holder, og sammen med faceliftet skal holde R8 sprød frem til en helt ny generation kommer i 2015.

Hard-hitter

Plus-modellen, som afløser R8 GT, der kun kom i en begrænset produktion, er den nye Hard-hitter som går direkte i blodet på de, der også bruger bilen til trackdays på bane.

Den har bl.a. en speciel opsætning af sportsundervognen samt keramiske skiver, og så er den 50 kilo lettere end standard V10’eren, så den vejer 1.595 kilo. Samtidig er Plus-modellen, der bygger på en aluminiumsramme, som de andre R8’ere, proppet med karbondele.

I forvejen har R8 med sin centermotor og optimale vægtfordeling, ud over Quattro firhjulstræk med mest drev på bagakslen, et godt udgangspunkt.

Noget, vi mærker under kørslen på de lokale snoede bjergveje, før banen kalder til den ultimative test.

Med rumpen placeret i de tætte bucketsæder, kabinen, der smyger sig omkring dig og det lille fede alcantara-betrukne sportsrat med flad bund mellem hænderne, mangler der kun en ting for at fuldende billedet; det ticylindrede soundtrack.

S-Tronic gearkassen kan også lynhurtigt springe direkte fra for eksempel 7 til 3. gear, hvis der skal accelereres ekstra under en overhaling. Noget, som giver omgående effekt, da V10’eren ikke har en turbomølle, som først skal i omdrejninger. Det her er rå muskelkraft.

En smooth og turbineagtig acceleration, vi oplever i praksis på banen, hvor R8 Plus følgerne kurverne som limet til asfalten. Her sætter vi også  pris på de keramiske bremseskiver, der bider kæbefast.

Fart-freaks vil sikkert også smile saligt over gearkassens indbyggede ”launch control”, som giver den mest optimale kraftoverførsel ved start fra nul, og som er med til at få kinderne til at blafre ved accelerationen.

Saft og kraft

Ude i trafikken på de stejle og kurvede veje, er der dog rigelig med saft i R8’eren, der slet ikke får lov til at komme op i omdrejninger og nærmest er uforsvarlig at køre i sportsmode, hvor den springer frem som en rottweiler ved den mindste speederberøring.

Audi-folkene lægger heller ikke skjul på, at V10’eren er for feinschmeckerne, og V10 Plus, der altså kun har en marginalt højere ydelse, men mere rendyrkede racerløsninger er for den lille eksklusive skare, som vil have noget helt ekstraordinært. Det er en model, der som standard har det meste, men kan individualises ud i ekstremerne.

Det er også et must i en klasse, hvor ikon-modeller som den nye Porsche 911 Carrera 4S eller bare en Boxster eller Cayman kunne være alternativer, hvis du bare ønsker køreglæde. Til gengæld byder R8 på en konstruktion, som ikke ligner mange andre, selv om nogle måske vil mene, at Audien har mere maskinel effektivitet frem for sydlandsk sjæl. Divaer er i alle tilfælde noget helt for sig selv.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.