Første brintbil klar til næste år

Hyundai forventer at være klar med brintversion af Tucson ix i 2013.

Artiklens øverste billede
Hyundai har i øjeblikket to prototyper på den kommende brintbil kørende her i Danmark. Brændselscelle-teknikken er bygget ind i en Hyundai ix.

Brintbiler – det er slet ikke noget med 2020 mere. Energikilden, der for bare kort tid siden virkede som noget langt ude i fremtiden, er pludseligt rykket tæt på med den seneste udmelding fra den koreanske bilkoncern Hyundai. Koranerne bekræfter nu, at de gør sig klar til at holde verdenspremiere på brintversionen af Hyundai Tucson ix allerede i 2013.

Tre andre store spillere, nemlig amerikanske GM og de to japanere Toyota og Honda, er også langt fremme med deres brintbiler, og alle tre taler om lancering af deres modeller i 2015. Hvis koreanernes tidsplan holder, vil de altså blive first-movers på dette område. Hvor stor betydning det kan få for salg og image, beviser Toyotas succes med hybridbilen Prius, der gik i produktion helt tilbage i 1997 – og siden har været førende på sit område.

Brint laver strøm

Brintbilen, fuel cell eller brændselscellen, er dybest set en elbil sådan at forstå, at bilerne drives af en elmotor. Men mens rene elbiler som f.eks. Nissan Leaf og de kommende Volkswagen Golf og BMW i3 får energi fra et batteri ombord, får brintbilen sin elektriske energi fra en brændselscelle (eller fuel cell på engelsk), der producerer el på brint.

Faktisk er der lige nu to Hyundai brintbiler i Danmark. En, der kører for Holstebro, og en der kører for Københavns Kommune. Sigtet med de to er at samle erfaring til produktionsbilen, der altså lanceres allerede til næste år.

Prisen vil falde brat

Hyundai spiller ud med en pris ved lanceringen på knap 90.000 dollars, svarende til mellem 625- og 650.000 kr., men satser på, at prisen kan falde helt ned til 50.000 dollars (300.000 kr.) i 2015. Hvilket jo nærmest er billigt!

Afgørende for brintbilens udbredelse er naturligvis nettet af brintstationer. Lige nu er der to i DK, i Holstebro og København forstås, men yderligere to er på vej i Københavns-området, oplyser Niels Rønnebech, adm. dir. for Hyundai Danmark. En afgørende pointe her er brintbilernes rækkevidde, der for de to test-Hyundaiers vedkommende har vist sig at være op til 500 km.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.