Ford er klar til at flytte halmballer

Fords nye Ranger ser helt moderne ud og byder på fornem passiv sikkerhed.

Artiklens øverste billede
I Danmark leveres Ranger udelukkende med 4x4. Det er af den gode gammeldags type, hvor bilen er baghjulstrukket, indtil du kobler 4-hjulstrækket til . Herefter er der valg mellem 4H og 4L, som er til seriøst brug, når du har rodet dig ud i en mudderpøl.

Rigtige moderne cowboys kører pickup. Med jagthunden på ladet og en pumpgun bag førersædet er den moderne udgave af fortidens hærdede gun-slingers klar til selv de vildeste udfordringer.

Herhjemme er det for koldt til at sidde på ladet, selv for en ruhåret hønsehund, og det er forbudt at bære våben. Om det er årsagen til, at pickups er et særsyn i Danmark, kan man jo have et kvalificeret gæt på.

Herhjemme har salget af denne biltype de seneste år begrænset sig til de, der har brug for en decideret arbejdshest med lad, som med garanti kan tåle alt. Og i Danmark tiltaler de mest romantikere, der drømmer om høstballer, Dolly Parton-udskæringer og svedige heste. Salget ligger blot på omkring 600 biler om året og er gået stærkt tilbage de sidste par år.

Bedst sælgende er klassikeren, Toyota Hilux, og modepick-up’en, Amarok, fra VW. Amarok er lækker, kompetent og kan forsynes med en masse udstyr, men den savner lidt historie, og det betyder meget i denne klasse.

Nu melder Ford sig med 3. generation af Ranger-modellen, der for de fleste nok giver billeder på nethinden af western-film med evigt røde solnedgange, prustende heste og barkede næver.

Bag den meget moderne front gemmer sig en bil, der har sat nye grænser for sikkerhed i klassen, ved som den eneste pickup at opnå de maksimale 5 stjerner i Euro NCAP test. Ikke mindst sikkerheden for fodgængere har løftet Ranger i den samlede vurdering.

Kører i 80 cm vand

Rent teknisk er der tale om en helt ny konstruktion, hvor ikke mindst evnen til at laste og trække er øget.

Det kan være svært at se, hvem på de på danske veje og afveje, som har brug for at kunne køre gennem vand op til 80 cm dybt, men det kan Ranger præstere med de rigtige dæk monteret.

Lige nu sidder jeg fast i blot 20 cm mudder og må som alle andre sande, at det er let at sidde fast, når der er mudder og hjulsporet stiger.

Ford vil gerne fremhæve, at komforten på landevej er øget, men en kortere tur på asfalt indikerer, at det ikke er for komforten, at man vælger Ranger, for baghjulsophænget er stadig med bladfjedre.

Vi kører topversionen, kaldet Wildtrak, der med 200 dieselheste-kræfter over baghjulene nemt kan bringe antiskridsystemet, ESC, på overarbejde.

Vi noterer også, at 4x4 ikke kan bruges på tør vej, for pludselig skal vi foretage en U-vending, og i indstillingen med træk på alle fire stritter styretøjet imod, og de mange kræfter truer med at flå gummiet af fælgene.

Jo, Ranger er stadig god mod de klassiske dyder, hvor man hylder mekaniske løsninger og evnen til at laste.

Kun som 4X4

Mens de bløde konkurrenter i SUV-klassen i stigende grad også leveres som rene 2-hjulstrækkere, har Ford i Danmark valgt, at man kun tager den rene vare hjem, hvilket vil sige Ranger med 4x4.

Dermed er der to motorvarianter i forskellige konfigurationer, som alle er karakteriseret ved flere muskler og bedre brændstoføkonomi.

Den mest kraftfulde er Fords nye, femcylindrede 3,2 liters dieselmotor med et moment på massive 470 Nm. Den kan virke lidt malplaceret i en tid, hvor de fleste drosler ned og pakker mindre og mindre maskiner ned i produkterne, men skal man ud og trække et par heste, er der mulighed for 3,35 tons på krogen. Motoren benyttes også i Transit.

Vi kører tilbage i mudderet, for det er her, at bilen er i sit es, og da vi ikke lige kan få øje på nogle halmballer, der skal transporteres, tager vi en tur rundt på den gode terrænbane, som Ford har sat op til præsentationen.

Her er der rig lejlighed til at prøve at skifte fra baghjulstræk til 4X4, via et enkelt tryk på en knap på midterkonsollen. Moderne Hill Descent Control, altså nedkørselskontrol, fungerer som vi forventer det, og Ranger har også Hill Launch Assist, som hjælper ved start på stejle skråninger samt Trailer Sway Control, der giver ESC-systemet besked på, at der er monteret trailer.

Ranger kommer i to forskellige chassis-udformninger – RAP (Rear Access Panel) og Double Cab. Ford Ranger fås fra 241.919 kr. for en Rap Cab XL 2,2 TDCi med 150 HK. Prisen er inklusiv 30 pct. afgift og moms.

Navnet pickup er i øvrigt sammensat af de engelske ord »pick« og »up«, som betyder »samle op« og henviser til, at man »samler varerne op« i ladet på køretøjet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.