Her er muskelbilernes godfather

BMW M5 er synonym med konceptet familiesedan med kræfter som en fuldblods sportsvogn.

Artiklens øverste billede
Glem de enorme "M"-klistermærker, som er staffage fra et tidligere velgørenhedsrace i København. Den nye BMW M5 er i bund og grund en elegant firmabil med Ferrari-præstationer. Foto: Christian Schacht

Umiddelbart er den en ganske almindelig, stor familiesedan af den velkørende, konservative slags.

Men tilsat V8-motor med langt over 500 hk, en lyd vi normalt forbinder med racerbiler samt toptunede køreegenskaber, forvandles BMWs 5-serie til bilernes svar på Dr. Jekyll og Mr. Hyde: Veldresseret familiebil det ene øjeblik, fuldblods sportsvogn det næste.

Det lyder og er skizofrent, men den nye BMW M5 lystrer dine ønsker så servilt og velopdragent, at den er i stand til at skifte personlighed sømløst og på forlangende.

Lige så behagelig familien vil opleve ferieturen sydpå, lige så hardcore sportslig er den, hvis du slipper dit og bilens indre fartmonster løs på racerbanen.

Bedre gøres det ikke; Jeg mindes ikke at have kørt en mere tilfredsstillende bil. Træd nærmere og opdag, hvad feinschmeckerne for længst har bemærket: Fælge så store som cykelhjul. Bremseskiver på størrelse med middagstallerkner. Udstødningsrør i trængsel. Små hints om den sande karakter i BMW M5.

Dyr men potent

Drej nøglen og den sidste tvivl blæses væk med lyd, der kan vække de døde. Dyb, rumlende og potent. Her er afgjort flere heste i stalden end i hr. og fru normaldanskers privatleasede BMW 318 d.

BMW M5 er mærkets absolutte fartkonge i klassens for store sedaner med overnaturlige fartevner, hvor logebrødrene hedder Audi RS6, som snart er på vej i ny version og Mercedes E 63 AMG.

Den seneste version her er tilmed den hidtil hurtigste, på trods af færre cylindre og mindre motorvolumen. Forgængeren havde en skinger 5,0 liter V10, udviklet fra Formel 1, men den aktuelle version har blot otte cylindre og en slagvolumen på 4,4 liter.

Men lad os bare røbe, at kombinationen af lækker limousine og fuldblods sportsvogn fortsat er en forførende cocktail. Desværre har de færreste af os råd til den. Alene benzinforbruget vil underminere de fleste husholdningsbudgetter.

Selv om den på papiret bruger 30 pct. mindre benzin end før, kørte vi ikke mere end 6 km/l i gennemsnit.

Selve bilen koster fra 1.986.700 kr. plus levering. Men mangemillionærer og Lotto-vindere læser jo også aviser. De har krav på at vide, hvilken bil de skal vælge, hvis ikke de vil flashe alle millionerne i en postkasserød Ferrari. Resten af os har lov til at drømme. Så tag med på powertrip i noget af det ypperste tysk bilindustri kan præstere.

Dobbeltkobling

Ud på landevejen. Bladre gennem de syv trin i dobbeltkoblingsgearkassen. Giv gas og mærk, hvorfor BMW står for Bayerische Motoren Werke: Lynsnar speederrespons, samme vibrationsfrie gang som en dyr symaskine og et tilsyneladende uendeligt sug af kraft, der bare vokser i styrke, jo mere speederen nærmer sig gulvtæppet.

Ingen tvivl om, at samtlige 560 heste er klar til galop. Og så dén lyd. På samme tid rå og blød, kultiveret og aggressiv. En fuldtonet symfoni for stempler og ventiler derinde under topstykket, der får Beethovens 5. til at lyde som en vuggevise for nyfødte.

Et voldsomt drejningsmoment på 680 nm ved kun 1.500 omdrejninger gør dog, at man slet ikke behøver at køre motoren langt op i omdrejninger, hvis det skal gå lidt rapt.

Burde rammes ind

Her kommer et sving. Et vrik med håndleddet og undervognen angriber det som en legesyg Messerschmitt-jager. Udover en perfekt vægtfordeling får M5 hjælp af et styretøj, der er skarpere end kanterne på et nyt sæt spillekort.

Vrik med håndleddet, og bæstet fra Bayern skifter kurs som en rovfugl i flugten. Skræmmende let. Meget omgængelig, kompetent og høflig. Meget tysk.

De enorme dæk med ultrablødt gummi klæber nu til asfalten, mens rattet formidler alle informationer om underlaget som din yndlingsoplæser på tv-avisen: Præcist og troværdigt.

Baghjulstrækket sørger for perfekt balance, styring uden støj på linjen og mulighed for at accelerere kraftigt ud af kurven. Går det for stærkt, er det bare at træde på pedalen i midten.

Bremseklodserne bider om kæmpeskiverne som en kat fanger mus. Fra blidt og legende til øjeblikkeligt ”dræbende” - få biler stopper så hurtigt som M5. Og er BMW’en alligevel på vej ud i det grønne, tillader ESC’en et frækt vrik med bagdelen, før den sætter tingene på plads. Det er kørekunst, der burde rammes ind og hænges op på Museum of Modern Art.

Kørekunsten forvandles til sidelæns rallykørsel, hvis man sætter det elektroniske gangstativ på pausefunktion. Så kvitterer M5 med rygende baghjul og potentielt livsfarlige udskridninger.

Glimrende komfort

Mere overraskende er det, at hvis man kærtegner speederen med samme følsomhed som Mario Gomez behandler fodbolden, belønnes man med fin komfort. Det er blot vigtigt at indstille støddæmperne til, ja, netop komfort.

Her kommer en ujævnhed i asfalten, et kloakdæksel eller en høj midterstribe. Dunk, lyder det dæmpet fra fjedrene, og så er forhindringen opslugt og overstået. Uden at sende passagererne op i loftet som i andre power-biler. Kun støj fra de brede Michelin sportsdæk rokker ved indtrykket af en limousine.

Ny acceleration: Omdrejningstælleren op mod syvtallet, mens dine nakkemuskler lærer at sætte pris på hovedstøtten.

Accelerationen er svimlende. Motoren bliver ved og ved, mens gearkassen nærmest skyder gearskiftene ind. 0-100 km/t er overstået på 4,4 sekunder, og efter 13,3 sekunder når man 200 km/t på en nordtysk motorvej. Imponerende for en næsten 2.000 kilo tung bil.

Men det er motorens utæmmelige kraft, der får underkæben til at falde ned. Jo flere omdrejninger, jo hårdere trækker maskineriet. Er der bare lidt morgen-dug på vejen, spinder baghjulene i tredje gear, og selv på tør vej kniber det med at overføre kræfterne.

Frækt soundtrack

Så gearer vi ned igen. En øvelse, der akkompagneres af det frækkeste vræl af mellemgas. Gæt selv, om det giver max respekt hos gadens hurtige drenge på forårsklargjorte motorcykler.

Enten lader man automatikken gøre arbejdet, eller også bladrer man selv i tandhjulene ved at hive i gearvælgeren eller trykke på to kontakter bag på rattet. Nøjagtig som i Schumachers formel 1-racer.

Forinden har du justeret skiftehastigheden, undervognens hårdhed og, hvor voldsomt motoren skal fyre alle hestekræfterne af og evt. også styretøjets følsomhed, hvis man ellers orker flere finjusteringer.

Var der ellers noget? Nå ja, topfarten er godt nok elektronisk begrænset til de politisk korrekte 250 km/ t, men fabrikken åbner en kattelem til det forjættede land, hvis du tilkøber en M Driver’s Package, der løfter topfarten til 305 km/t, men fordrer et kørekursus hos BMW først.

Kabinen skal vi også lige huske. Med fremragende sæder, fin kørestilling og bundsolid finish: BMW’en virker som om den er hugget ud af én blok. Meget tillidvækkende. Det gælder også udstyret, der blandt omfatter Head Up Display, adaptivt xenonlys, aluminiums og Merino-læderinteriør samt 4-zonet klimaanlæg.

Men en BMW M5 handler ikke kun om showoff og mange penge, men også om passion og entusiasme. Måske er det derfor, at selv Audierne trækker respektfuldt til højre, når bæstet dukker op i deres bakspejle.

Har man to mio. kr. og endnu mere selvkontrol, er M5 det perfekte gadekryds mellem præsentabel firmavogn og fuldblodsracer. Tættere på en Ferrari med plads til hele familien og tysk pålidelighed, kommer man ikke. Set i dét lys er M5 en ægte drømmebil og nærmest billig.

LÆS OGSÅ: Sofaekspressen fra Audi

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.