En fræk, fransk firehjulstrækker

Citroën kan det med bildesign. Nu er en Mitsubishi ASX sendt gennem designstudiet.

Artiklens øverste billede
Power på designet. Citroën C4 Aircross ligner ingen anden bil i klassen. Fronten sender venlige tanker til designet på de frække DS-udgaver. Foto: Citroën

Udseende betyder næsten det hele. Et godt eksempel fra bilernes verden er den nye Citroën C4 Aircross. Den ser både helstøbt og anderledes ud end nogen anden blød 4-hjulstrækker i klassen, og i bund og grund er der tale om en forsigtig Mitsubishi ASX.

C4 Aircross er en 4-hjulstrækker efter moderne opskrift, hvor det handler mere om udseende end egentlige terrænegenskaber. Konkurrenterne er biler som Honda CR-V og Nissan Qashqai, der begge leveres med og uden 4-hjulstræk.

Bygget i Japan

Den nye Citroën bygger på samme tekniske platform som Mitsubishi ASX, og de bygges side om side i Japan.

»Vi bruger også samme underleverandører til undervognen og den elektriske servostyring, men alle komponenterne er tilpasset til vores ønsker om bilens køreegenskaber. Reelt deler Mitsubishi ASX og vores bil kun døre, tag og frontrude. Alt andet er forskelligt de to biler imellem,« siger øverste chef for Aircross-projektet, Xavier Bernard.

De to biler bygges på samme bånd, men i serier, så man eksempelvis bygger 300 Mitsubishi’er og derefter 300 Citroëner.

Citroën er synonymt med finurligt formgivning, der resulterer i biler, som skiller sig ud i designet. De seneste år har Citroën skærpet profilen yderligere med DS-modellerne, og den nye 4-hjulstrækker, ligner næsten en DS-model.

Rent æstetisk er bilen ikke direkte køn, men ligner ikke noget andet i denne klasse og er unægtelig meget frækkere end den lidt kedelige Mitsubishi, som den deler teknik med.

Måske er det derfor, at Mitsubishi sidste år blot solgte godt 50 stk. af ASX’en.

En motor mere

Mens Mitsubishi blot har to motorer til ASX, så kan Citroën tilbyde to dieselmotorer og en lille benzinmotor.

Mindste diesel er på 115 hestekæfter og er PSA’s egen motor, som fabrikken møjsommeligt pakker ned og sender med skib til Japan, hvor den lægges i Aircross, som så sejles retur til Europa.

Jo, der brændes oceaner af Co2 af på den måde, og derfor er det lidt af en selvmodsigelse, når Citroën bryster sig af, at Aircross netop med denne motor er den bil i klassen, der udleder mindst Co2.

Hård undervogn

Vi har tæsket Citroens nye 4WD-bil rundt på både tørre og pjaskvåde veje i området omkring Lyon, og dommen er klar: Aircross kan ikke matche de franske bilers normale komfortniveau. Med til det billede hører dog, at alle testbiler var på store 18 tommer hjul med lavt gummi. Det koster komfort, og bilen er simpelthen noget stivbenet.

Måske det hjælper, når fjedrene belastes med flere personer samt bagage, men det må en egentlig test give svaret på senere på sommeren.

Den største diesel er Mitsubishis egen og har 150 hestekræfter (1,8 liter), og den giver bilen et solidt overskud, men den knitrer også uskønt som en gammeldags diesel. Så er der langt mere ro over støjbilledet i den lille diesel med 115 hestekræfter (1,6 liter), så den får vores anbefaling. Det er en fremragende maskine, som vi også kender fra franskmændenes øvrige modelprogram og et utal af biler fra Ford, Peugeot og Volvo, i øvrigt.

Skal man have en campingvogn på slæb, så må mindste diesel trække 1.200 kg, mens den store støjende napper 1.400 kg. Endelig er der en lille benziner på 115 hestekræfter, der må trække 1.100 kg. Den har vi ikke prøvet, men på papiret ser den bovlam ud.

Middelmådig Hill Holder

Interiøret er frisket meget op i forhold til det, man kender fra Mitsubishi, og på begge dieselmaskiner er stop/start standard.

Det samme gælder en såkaldt Hill Holder, der forhindrer bilen i at trille baglæns ved igangsætning. Systemet var dog ikke videre overbevisende, idet elektronikken kun virker, når motoren snurrer, så det øjeblik, hvor bilens motor takket være stop/start går ud ved lyskrydset, så triller bilen baglæns.

Aircross skal nok blive solgt alligevel. For ganske få år siden var 4-hjulstrækkere lagt for had, men i takt med, at klassen er blevet blødere, er der efterhånden mange konkurrenter, og salget stiger markant rundt om på andre europæiske markeder.

Konkurrenterne til Citroën C4 Aircross er biler som Nissan Qashqai, Honda CR-V, BMW X1, Ford Kuga, VW Tiguan og naturligvis Mitsubishi ASX.

LÆS OGSÅ: Gudinden flyver igen

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.