Dansk katamaran flyvende fra start
Det tager kun et kvarter at få vand under den nye letvægtskatamaran LightFighter.
LightFighter er navnet, og ”light” skal tages bogstaveligt: Hele båden vejer kun 85 kg og er konstrueret til at kunne transporteres på en bils tagbagagebærer og samles på stranden. »På et kvarter,« lover konstruktøren Tue Piil Korremann fra Frederikssund.
Egen opfindelse
For et par år siden søgte den 43-årige teknikumingeniør efter en letvægts-katamaran til sig selv. Han fandt ikke rigtigt nogen, der passede, så i stedet ”opfandt” han en selv. Med iværksætterstøtte fra staten og i samarbejde med North Sails og Risø om dimensionering af en vingemast har han nu de første LightFightere til salg. Interessen var stor på bådudstillingen Både i Bella i Bella Center i København for godt en måned siden, hvor de blev præsenteret. »Jeg nåede i hvert fald ikke at spise frokost, og flere kom igen for at se nærmere på båden, så der er aftalt adskillige prøvesejladser,« fortæller Tue Piil Korremann.
Lovende fremtid
Vingemasten, der i sig selv svarer til tre kvadratmeter sejl, monteres på et rør i karbon på bådens forreste tværpind, så der er ingen stag at tage hensyn til. Masten drejer på røret og styres kun med skødet, og katamaranens samlede vægt er nede på 85 kilo. Hver af de to pontoner vejer under 20 kg, og dermed er det muligt at tumle det hele selv og også at rejse masten på stranden, klar til at stævne ud. Tue Piil Korremann er alene i firmaet Watercraft Innovation, der står bag. Han står selv for dele af produktionen, som dog også er spredt på flere underleverandører. Han satser på selv at gå helt ud af produktionen, når salget kommer i gang. I første omgang i Danmark, men han tror på bådens fremtid internationalt, netop fordi den er så let at transportere og at samle.
LÆS OGSÅ: Glædeligt gensyn med Dehler-båd