Den gamle styrer endnu

3-serien fra BMW er sammenligningens gamle dreng. Men den kan endnu.

Artiklens øverste billede
Juhuu - gennem et sving med en lille kontrastyring. For mange er det absolut køreglæde, og BMW'en kan det. Men den virkelige køreglæde opleves på en helt anden måde: Når køreren er i kontakt med bilen, selv når den kører ligeud, og når der styres ind i sving. Fotos: Felix Lenstrup og Stuart Wep

Til februar lanceres den nye 3'er med koden F90, men forhandlerne tilbyder fortsat en ny, men snart ”gammel”, 3'er med koden E90. Den føles ikke uddateret, og overordnet falder den på ingen måde igennem her i sammenligningen - især ikke i disciplinen dynamik.



Testbilen, der er en 325 d med 3,0-liters diesel i stationcar-karrosseri, kommer rullende på elegante 18”-fælge og er på en gang fast og komfortabel.



Indstyring er jo en af enhver BMW's gyldne discipliner, og det gælder også her. Hen til et sving, drej ind. Mærk, hvor effektivt forenden holder fast. Men når farten bliver høj, er BMW-forenden ikke helt så fast som Mercedes'en.



Med stor balance og en magtfuld dieselmotor er det en udpræget BMW-leg at lægge siden til, når ESP-systemet slås fra. Det er BMW-gimmicken over dem alle - men alligevel: Don't do this at home!

Direkte kontakt med hjulene

Det er vigtigt at understrege, at det slet ikke er nødvendigt. For den virkelige køreglæde sidder et andet sted: først i kørestillingen, dernæst i den direkte kontakt mellem rat og vej og endelig i præcisionen i styringen. Når man drejer lidt på rattet, flytter forenden sig lidt. Når man drejer mere, flytter forenden sig mere. Helt lineært. Og får man alligevel lige lyst til at mærke, at bilen vitterligt er baghjulstrukken, tillader ESP-systemet nogen baghjulsudskridning, inden det griber ind og standser skrideren.



Dieselmotoren i testbilen er en 3-liters rækkemotor. Stærk, vibrationssvag, ganske omdrejningsvillig og et nummer CO2-renere end den direkte konkurrent fra Mercedes. Når den nye BMW kommer til februar, går BMW ned fra seks til fire dieselcylindre - og så bliver BMW's forspring netop her større.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen