Franskmand med hybriddrift

Hybrid4 er Citroëns bud på en hybridbil, hvor en dieselmotor spiller sammen med batteri og elmotor.

Artiklens øverste billede
Bilen får firehjulstræk, når elmotoren over baghjulene træder til. Illustration: Citroën

Ideen er enkel. Sæt den elektroniske vælger på Auto, og du glider lydløst gennem byen med elmotoren som drivkraft. Når batteriet er tomt, overtager en dieselmotor sagen, og driver bilen, mens batteriet samtidig lades op. Når det er sket, springer elmotoren i gang igen.

Sådan fungerer dieselhybriden, Citroën DS5 Hybrid4, der samtidig er firhjulstrukket, fordi elmotoren, der ligger over baghjulene, også kan supplere den forhjulstrukne dieselmotor. Resultatet bliver et gennemsnitligt forbrug på 26,5 km/l.

Det avancerede system virker. Ganske overbevisende endda. Vi kørte dieselhybriden i Nice, hvor Citroën præsenterede den nye DS5 for motorpressen. Her viste systemet sine evner i bytrafikken, hvor det umærkeligt og ubesværet slog til og fra, så du skal lytte godt efter for at mærke overgangen mellem el- og dieseldrift.

Hjælpemotor

Citroën DS5 Hybrid4 er søstermodel til Peugeot 3008 Hybrid4, der fik lov til at løbe med debutroserne for nogle uger siden.

Mens Peugeot hybriden formentlig vil koste 650.000 kr. herhjemme, står det endnu kun fast, at Citroën Hybrid4 vil løbe op i mindst 600.000 kr. Det er to vidt forskellige biler, som har det til fælles, at de bliver kostbare.

Set fra overfladen genkendes DS5 hybriden på det store elektroniske drejehjul i midterkonsollen, hvor bilen kan sættes i indstillingerne ”Auto”, ”ZEV”, ”4WD” og ”Sport”.

Det betyder henholdsvis, at bilen skifter mellem diesel og el, kører på ren el, får firhjulstræk ved hjælp af elmotoren over baghjulene eller får ekstra acceleration af denne. Undervejs er det den kendte to-liters 160 hk HDI-diesel, som suppleres af en elmotor, der yder 20 kW, svarende til 27 hk.

Hybriden kan køre op til 70 km/t på ren eldrift, men maksimalt på en strækning over fire km. Det er ikke meget, men ifølge fabrikkens teknikere er det nok til at strække dieseldråberne i specielt bytrafik, hvor dieselmotoren jævnligt vil slå til og lade på batteriet ved for eksempel accelerationer.

Transmission sker med PSA-koncernens halvautomatiske E6G-gearkasse. En transmission, som normalt er ganske uharmonisk med ryk mellem gearene, men som her får hjælp af elmotoren, der glatter rykkene ud og gør den ganske behagelig og umærkeligt skiftende.

Vi oplevede dog ved bykørsel, at motoren i nogle få tilfælde gik kort og umotiveret op i omdrejninger ved gearskift – et klassisk kendetegn for mange halvautomatiske gearkasser. Men for det meste gjorde elmotoren sit arbejde.

Statement

På bundlinjen står en bil, der først og fremmest er et teknologisk statement.

Hvis du vil have mest muligt ud af brændstofdråberne for investeringen, er der mere mening i at købe den mindste DS5 med avanceret stop/start, der har e-booster, som hjælper ved start, og som på papiret klarer 22,7 km/l.

Den har også det halvautomatiske E6G-gear, og koster godt 400.000 kr.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.