Bakkameraer skal være standardudstyr
De virker bedst, når bilisten har et display bygget ind i bakspejlet, viser undersøgelse.
Bakkameraer er på vej til at blive standardudstyr i alle nye personbiler. Kamerasystemerne skal forhindre ulykker, når biler bakker. Ulykkerne kan især få fatale konsekvenser for små børn, der kan forsvinde i bilistens blinde vinkler.
Derfor arbejder de nationale vejmyndigheder i USA, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), på et nyt regulativ, der skal pålægge bilproducenterne at gøre bakkameraer til standardudstyr i alle nye personbiler. NHTSA håber at have de nye regler klar til årsskiftet.
Ifølge NHTSA bliver 225 amerikanere hvert år dræbt ved bakulykker, mens 17.000 kommer til skade.
Placering har stor betydning
Men det har også betydning for sikkerheden, hvor bakkameraernes display er placeret i bilen. Det viser en ny amerikansk undersøgelse, der er gennemført at konsulentfirmaet Exponent med hovedkontor i Californien. Undersøgelsen er sat i værk af Gentex Corporation , der er en af producenterne af bakkamerasystemer. Firmaet har hjemme i Zeeland i Michigan. Læs mere om undersøgelsen her.
Eksperterne fra Exponent gennemførte over to måneder forsøg med deltagelse af 70 bilister, der skulle gennemføre forskellige bakmanøvrer i en Ford Edge.
Bilerne i forsøgene havde displayet til bakkameraerne placeret tre forskellige steder: En bil havde en stor 8 tommer skærm i midterkonsollen, en anden havde et 4,3 tommer display placeret lidt højere i midterkonsollen, men den tredje bil havde et 3,3 tommer display indbygget i bakspejlet.
I alle bilerne registrerede et avanceret eyetracking system bilisternes øjenbevægelser, mens en computer registrerede, hvordan bilisterne betjente speeder og bremse.
Hurtigere reaktion
Undersøgelsen viste, at placeringen i bakspejlet er den bedste, når det gælder trafiksikkerhed. Når bilisterne sad i bilen med display i bakspejlet, brugte de mere tid på displayet, brugte i højere grad også bilens spejle og ikke mindst - de reagerede dobbelt så hurtigt på en potentiel farlig situation, som når de sad i de to andre biler.
“De fleste bilister er enige i, at placeringen i bakspejlet er den mest sikre, mest intuitive og ergonomisk mest rigtige. Men vi savnede en objektiv vurdering og større viden om, hvordan bilister håndterer bruger af bakkameraer. Nu er vi sikre på, at vi kan tilbyde det bedste system," siger Mark Newton, der er vicepræsident i Gentex.
"Spejlene er altid blevet brugt som en slags skærm. Der er her, bilisten hele tiden får informationer, der hjælper ham med at træffe de rigtigt beslutninger," tilføjer han.
Flere systemer i samarbejde
"Også tidligere undersøgelser har vist, at bakkamerasystemer begrænser antallet af ulykker, og at placeringen af en display i bakspejlet er mere effektiv end en placering i midterkonsollen," tilføjer Douglas Young fra Exponent.
Gentex venter i øvrigt, at udviklingen går i retning af, at kamerasystemerne ikke kun skal være bagudvendte, men også skal arbejde sammen med systemer, der advarer om vognbaneskift, kollissioner og genkendelse af trafikskilte. Det er systemer, der i dag allerede findes i mange bilmærkers dyreste modeller.
Gentex har allerede været med til at udvikle og levere kamerasystemer til bl.a. Lexus, Nissan, Jaguar, Citroën, BMW, Audi, Opel, Volvo, Saab, Peugeot, Hyundia og Kia.
Læs også: Pickup får topkarakter i crashtest