Volvo bedst til at slå bremserne i
Den tyske bilistorganisation ADAC har testet de såkaldte bremseassist-systemer i seks biler.
De kan ikke helt forhindre trafikulykker. Men de kan alle være med til at begrænse skaderne ved en ulykke. Der er dog forskel på, hvor godt de gør det.
Den tyske bilistorganisation ADAC har testet de såkaldte bremseassist-systemer fra seks bilproducenter: Mercedes, Audi, BMW, VW, Volvo og Infiniti, der er Nissans luksusmærke.
Bremseassist-systemerne hjælper med til at bremse og standse bilen, hvis føreren af en eller anden grund ikke er opmærksom på en eventuel fare for kollision.
Volvo ene om topkarakter
Bilerne i testen var: Mercedes CLS 350 CGI, Audi A7 3.0 TFSI, BMW 530d, VW Passat Variant 2.0 TFSI DSG, Volvo V60 D5 AWD og Infiniti M37S.
Og den duel kommer Volvo bedst ud af. Læs mere om testen hos ADAC.
Volvoen er den eneste, der får topkarakteren "Meget godt". Mercedes, Audi og VW bedømmes til "Godt", mens BMW og Infiniti må nøjes med karakteren "Tilfredsstillende".
Fire trafiksituationer
Bilerne og deres bremsesystemer er blevet bedømt på, hvor godt de reagerer på en forhindring forude. Teknikerne har brugt fire trafiksituationer - hvor bilisten hurtigt nærmer sig en meget langsomt kørende bil, hvor der skal holdes en konstant afstand til moderat bremsende forankørende, hvor der skal bremses pludseligt som ved kødannelse, hvor en bil holder stille foran samt på, hvor godt bilens elektronik advarer føreren om en kollisionsfare. De fem punkter er vægtet ens i testen.
Volvos system fremhæves ved at være markant bedre end konkurrenternes, når det gælder at håndtere situationen med den holdende bil. Her sørger Volvo-systemet for en effektiv nedbremsning af bilen, så skaderne ved en eventuel kollision begrænses. Volvoens advarselssystem får også ros for, at føreren ikke kan overse advarslen. Det sørger en advarselstone og et advarselslys projiceret op på forruden for.
Audis advarselssystem overgår dog Volvos. Til gengæld trækker det for Audi ned, at systemet klarer sig dårligt over for en holdende bil. VW's system bremser ikke bilen helt så godt som Mercedes og Audis systemer.
BMW og Infiniti skuffer
BMW og Infiniti er skuffelserne i testen. Systemerne er ikke i samme grad som konkurrenterne i stand til at tage farten af bilen, og bilerne/systemerne klarer sig generelt dårligere i alle situationer.
Det hindrer dog ikke ADAC i varmt at anbefale bremseassist-systemerne, og organisationen er tilfreds med, at gode bremseassist-systemer i dag er indbygget i mange mellemklassebiler. Samtidig ønsker ADAC dog, at systemerne bliver standard i alle biler.
Men ADAC understreger, at sikkerheden altid begynder med en opmærksom bilist.
Læs også: Ulykkesbiler skal bremse selv
Læs også: Bilernes nye sikkerhedssystemer