Vittigheden er blevet til alvor

<p>Såvel regering som opposition håber, at familien Danmarks næste bil bliver eldreven. De vil gøre Danmark til testland for elbilerne. Dong: 100.000 elbiler herhjemme i 2014.</p>

Artiklens øverste billede

Meget er sket, siden forretningsmanden Thure Barsø-Carnfeldt præsenterede sit nye danske industrieventyr, elbilen Hope Whisper, i Forum i 1983. For rullende kamera trillede det nye vidunder lige så stille ned af podiet og ind i et rækværk, hvorved skærmen krøllede sammen. Elbilen var en joke fra starten, og Hope Whisper fabrikken i Nordjylland endte med at lukke.



Men fra at være en kuriositet for de særligt overbeviste på niveau med biodynamiske grønsager vil politikerne nu gøre det lige så selvfølgeligt for familien Danmark at købe en elbil næste gang, som det i dag er at købe økologiske gulerødder i Netto.



En lynhurtig elbil

Venstres energiordfører, Lars Christian Lilleholt, blev for alvor overbevist om, at elbilerne har fremtiden for sig, da Folketingets energiudvalg i september var i USA for at besøge bl.a. elbil-fabrikken Tesla Motors. Tesla laver alt andet end endnu en Hope Whisper. Det er elbilernes Ferrari, der accelererer fra 0 til 100 km i timen på 3,9 sekunder, har en tophastighed på 200 km/t og kører næsten 400 km på én elopladning. Bilen er sat i masseproduktion og introduceres på det europæiske marked i år til den nette pris af 99.000 euro før skatter og afgifter.



Mens Tesla er en bil i luksusklassen, er andre fabrikanter imidlertid på vej med masseproduktion af elbiler i familieklassen.



»Efter at have været i USA og besøgt Tesla og andre store bilfabrikanter, bliver man opmærksom på, at der virkelig er store muligheder,« siger Lars Christian Lilleholt.



Testlandet Danmark

Regeringen ønsker at gøre Danmark til testland for de store bilproducenter, når de nye masseproducerede elbiler skal prøves af. Derfor er energiselskabet Dong gået ind i udviklingen af elbiler og har købt sig ind i det danske firma Lithium Balance, der bl.a. udvikler de computere, der styrer opladningen af batterier i elbiler.



Lithium Balance har sammen med bilfabrikken Fiat udviklet en bil, der kan køre 160 kilometer på en opladning, tager seks timer at lade op og har en tophastighed på 110 km/t. Bilen koster 440.000 kr. uden afgifter, men Lithium Balance forventer, at prisen vil falde markant, når produktionen af bilerne bliver større.



Til juni præsenterer Lithium Balance sammen med det danske brændselscellefirma Ser Energy en Fiat, der kan køre 600 km på én opladning.



Udviklingsdirektør i Lithium Balance Ivan Loncarevic er overbevist om, at det vil gå meget hurtigt med af få familien Danmark væk fra benzin og diesel.



»Salget af elbiler vil eksplodere allerede i 2011. Da kommer Renault med to nye modeller, og en stor kinesisk producent er også på vej med en elbil. Problemet lige nu er, at mange bilproducenter, ikke mindst de tyske og amerikanske, har holdt fast i deres benzinbiler for længe. De er i en enorm knibe nu, og måske er finanskrisen en gave fra Gud, der vil få dem til at tage udviklingen alvorligt af biler, der passer ind i den nye klimadagsorden,« siger Ivan Loncarevic.



Vindmølle-strøm

Han ser store muligheder i at lade elbiler køre på strøm fra vindmøller, så elbilerne ikke bare for alvor bliver grønne, men også kommer til at fungere som en slags lagringsenheder for den overskudsstrøm, som vindmøllerne i dag producerer, når det virkeligt blæser, og som ingen endnu har fundet ud af at lagre. På den måde vil vindmøller ifølge Ivan Loncarevic endelig blive økonomisk rentable, fordi Dong i dag taber penge, når det blæser.



Ivan Loncarevic forestiller sig, at elbilen kan sættes til opladning hjemme i garagen eller på parkeringspladsen på arbejdspladsen.



»Der skal en meget simpel infrastruktur til, for at alle hurtigt kan få deres elbil ladet op. De nødvendige elstik kan hurtigt sættes op, og omkostningen er også til at leve med,« siger Ivan Loncarevic.



Allerede til december, når Danmark er vært for FN's klimatopmøde, håber Lars Christian Lilleholt, at de sidste vittigheder om elbiler forstummer. Planen er, at Tesla skal stå for en del af limousinekørslen med topmødedeltagerne.



»Jeg ved, at Tesla har gjort en indsats for at kunne vise og stille deres biler til rådighed i forbindelse med topmødet, og det håber jeg meget lykkes,« siger Lars Christian Lilleholt.



Også Lithium Balance har planer om at stille biler til rådighed ved klimatopmødet.



Dong forventer, at der inden udgangen af 2014 ruller 100.000 elbiler på de danske landeveje, og at der i 2020 er 400.000 elbiler i den danske bilpark.

null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen