Bilkøbere må vænne sig til "først til mølle"-tilbud

<p>En ændret markedssituation betyder, at forbrugerne må vænne sig til kortvarige tilbud med et begrænset antal biler. BMW har lige nu en dumping-startpris på 15.000 kr. på 3-serien.</p>

Artiklens øverste billede
Bilkøberne må indstille sig på at være hurtige ude for at få del i de gode tilbud.

En billig bil til de hurtige, mens resten må affinde sig med, at der ikke blev en bil til dem.

Det kan oftere blive situationen i fremtiden, og udviklingen kan accellereres af den øjeblikkelige krise i bilindustrien.

Honda i Danmark viste vejen i weekenden med leasingtilbud på 150 Honda Accord-biler. De heldige kunder kunne med en udbetaling på 15.000 kr. og en månedlig ydelse på 2.000 kr. lease en Accord personbil, mens en stationcar kostede 2.500 kr. om måneden.

Honda-bilerne blev revet væk, men kampagnen gav også de lokale forhandlere problemer med at forklare utilfredse kunder, hvorfor de ikke kunne få en bil. Samtidig var flere forhandlere utilfredse med, at betingelserne for tilbuddet blev ændret undervejs. Salgsmæssigt var kampagnen en succes for Honda, der dog også blevet efterladt med nogle pletter på lakken.

Ny måde at handle bil på

Men som bilkøbere og forbrugere skal vi nok vænne os til, at der kommer flere af den slags tilbud, der kun omfatter et begrænset antal biler i en kort periode. Måske kun en åbent hus weekend. Det mener i hvert fald salgsdirektør Allan Mortensen fra Jyske Finans, der står bag finansieringen af leasingtilbud fra flere bilmærker.

"Jeg kan ikke udtale mig om, hvad de enkelte mærker har af planer, men jeg er overbevist om, at vi som forbrugere skal til at indstille os på, at vi også kan købe biler på tilbud, ligesom vi i supermarkederne kan købe sodavand eller bleer på tilbud. Og så er det bare ærgerligt, hvis vi kommer for sent til det gode tilbud," siger Allan Mortensen.

"Lige nu er der en overproduktion af biler, og det kan skubbe på udviklingen, fordi importører og producenter måske ser det som en mulighed for for at holde gang i salget og samtidig undgå parallelimport af biler. Derfor kan jeg godt forestille mig, at vi kommer til at opleve kortvarige tilbud på udvalgte modeller. Men Hondas tilbud var ekstremt billigt," tilføjer Allan Mortensen.

BMW har sat udbetaling ned

Hos BMW, der var blandt de første til at indføre privatleasing i Danmark, er der ikke Honda-agtige leasingtilbud på vej. Men frem til og med udgangen af februar, kan man lease en BMW 3-serie med en udbetaling på 15.000 kr. Til gengæld er der normalpris på den månedlige ydelse, der begynder ved 4.490 kr. for en BMW 316i. Udbetalingen på 1- og 5-serien er henholdsvis 25.000 og 45.000 kr.

"Hondas udspil var meget aggressivt, og noget sådant har vi ikke planer om. Derimod skal den nuværende kampagne være med til at gøre opmærksom på vores meget miljøvenlige biler med "Efficient Dynamics". Vi dumper ikke priserne," lyder det fra salg- og marketingdirektør Thomas Madsen fra BMW Financial Services A/S.

Til gengæld er der ikke nogen antalsmæssig begrænsning på det aktuelle tilbud på 3-serien. Tilbuddet gælder alle, der klarer kreditvurderingen.

BMWs privatleasing henvender sig især til bilkøbere, der har fokus på de mere luksusprægede mærker.

"Det er Mercedes og Audi, der er vore primære konkurrenter," forklarer Thomas Madsen.

Tilbud skal komme fra forhandlerne

Hos Scandinavisk Motor Co., der står bag importen af VW, Seat, Skoda, Audi og Porsche, er der ikke leasingkampagner på vej fra centralt hold. I stedet henvises til de enkelte forhandlere.

Det samme er tilfældet hos Citroën.

"Som importør gør vi ikke i leasingtilbud. Det er den enkelte forhandler, der samarbejder med finansieringspartnere. Men jeg kan da oplyse, at der ikke er tilbud på vej lige nu," siger informationsdirektør Ellen Nørgaard.

Hos Ford Motor Company A/S oplyser administrerende direktør Kenneth Lund, at man ikke her og nu har leasingtilbud til private kunder.

"Det er ikke nogen hemmelighed, at vi satser mere på leasing til erhvervskunder," siger Kenneth Lund.

Som leasingkunde skal man i øvrigt være opmærksom på, at de enkelte mærker har forskellige retningslinjer, når bilen afleveres igen. Det kan blive dyrt, hvis betales tilbageleveres med skader.

Læs også: Hvad koster det at aflevere en leaset bil?

Læs også: Honda mister grebet om leasing-kaos

Se alle de seneste artikler på Bilsektionen og føj evt. linket til dine foretrukne links

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen