Shelby GT500 bliver hurtigere og mere tyst

Den potente sportsvogn bliver en af hovedattraktionerne ved biludstillingen i Detroit.

Artiklens øverste billede
En bil med Shelby-navnet har altid haft masser af kræfter. Foto: Shelby

Lidt mere aggressiv fremtoning og lidt mere afdæmpet i kabinen.

Sådan bliver 2010-udgaven af Ford Mustang Shelby GT500, der på forhånd er udset til at være en af hovedattraktionerne, når biludstillingen i Detroit åbnes for publikum fra 17. januar.

En Ford Mustang med racerlegenden og bildesigneren Carroll Shelbys navnetræk har altid været garanti for rigeligt med hestekræfter, og sådan er det også med den nye udgave, der leveres med samme motor som den specielle GT500KR-udgave fra 2008. En V8-motor leverer med hjælp fra kompressoren 540 hk ved 6.200 omdrejninger. Det er 40 hk mere end forgængeren. Det maksimale drejningsmoment er tæt på 700 newtonmeter. Bilen har en sekstrins manuel gearkasse.

Shelby tilfreds

Den 86-årige Carroll Shelby har da også selv sagt god for den nye udgave. Da han fik at vide, at den leverede større effekt end forgængeren, var han tilfreds.

Den nye Shelby GT500 sendes ud til forhandlerne i løbet af juni, og bilen produceres både som coupé og som udgave med kaleche.

I forhold til forgængeren har bilen fået en hårdere affjedring, og fire-stemplede Brembo-bremser sørger for, at farten også kan komme ned igen fra de 250 km/t, der er den elektroniske begrænsede topfart. Accellerationen 0-100 km/t ventes at være den samme som for den specielle KR-udgaven - 4,3 sekunder. Bilen har også et forbedret elektronisk stabilitetssystem, som føreren dog kan vælge at slå fra. Systemet har også en særlig sportsindstilling.

Bedre vejgreb

"Udfordringen bestod i at skabe den ultimative GT, og jeg mener, at det er lykkedes. Bilen er en videreudvikling af KR-udgaven, men den nye model har endnu bedre køreegenskaber," fortæller Jamal Hameedi, der har stået i spidsen for udviklingen.

"Vi har skabt en hurtigere, men også mere støjsvag bil," tilføjer han.

Bedre støjdæmpning i kabinen har betydet, at den nye bil vejer knap 10 kilo mere end forgængeren.

Shelby GT500 leveres som standard med 18-tommer hjul og særlige Goodyear-dæk, der skulle give bedre vejgreb. Men større hjul kan vælges fra listen med ekstraudstyr.

Bilens racerstriber er gennemgående i bilens læderkabine, og den store front giver sammen med bagspoilen bilen en aggressivt udtryk

Læs også: GM fremviser ny Camaro

null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen