Koreaner på sikker kurs

Kia er med på noderne - både teknisk og køremæssigt - og kan nu måle sig med andre etablerede koreanere og japanere.

Artiklens øverste billede
Kias europæiske designere har ikke blot fjernet de bagerste sidedøre fra femdørsvarianten, men givet Kia Procee'd sit eget udtryk. I praksis er det kun motorhjelm og forskærme, karrosseriet deler med den femdørs. Foto: Martin Kurt Haglund

Den nye tredørs Kia Procee'd med det sportslige udtryk er en af de designmæssigt mest spændende bi-ler fra Korea. Den er også et signal om, at koreanerne rent teknisk er med på noderne, ligesom de nu også er i stand til at få biler til at køre ordentligt.



Derfor er det heller ikke mærkeligt, at både Golf-klasse-modellen Kia Cee'd og denne nye tredørs variant, Kia Procee'd, er blevet synlige i gadebilledet på kort tid. Ofte er ejerne folk, som ud fra en kritisk vurdering og et vist kendskab til markedet går efter en moderne dieselbil, f.eks. testbilen, Procee'd 1,6 CRDI med det fineste og sportsligste udstyr under betegnelsen Sport X.



Motoren er en smidig 1,6-liters turbo-diesel med 115 heste - men bilen er ikke gratis: 279.999 kr. plus levering. Også Kia er nu så selvsikker, at man ikke længere forærer varerne væk. Med i købet får man dog markedets bedste garanti på syv år eller 150.000 km. Under de betingelser kan det næppe gå galt. Og bilen virker generelt overbevisende i finish og samlekvalitet.



Smart finale

Nok så væsentligt: Kiaens optræden minder om den, vi kender fra gode varer fra Japan - på det punkt står den ikke tilbage for Toyota - mens designet på Procee'd til gengæld afgiver langt mere tiltrækkende signaler, end Toyota udsender for tiden. Er der ikke lidt Audi over finalen - og måske en lille streg Alfa Romeo?



Flot er den i hvert fald, og især bagtil har den en karakter og en smart stil, der rammer tiden præcist. Men de bageste sideruder er lave, og der er en ret bred C-stolpe. Flot, men det giver også en stor blind vinkel skråt bagude.



Instrumenteringen kunne man godt have kælet lidt mere for. Urene ser lidt billige ud, men det gør indpakningen ikke, og man befinder sig i et miljø af fine plastickvaliteter og en fornuftig indretning, som gør bilen letbetjent. Lige til at sætte sig ind og køre i.



Og fra japanerne har den åbenbart også arvet en lille smutter. Ryglænet indstilles med en vippearm og er ikke trinløs.



Bortset fra det er sæderne udført med akkuratesse. Her på Sport X-niveau er det sportsstole i læder, og de støtter både ryg, lår, lænd og sideværts. Det kan næppe gøres bedre, og indstillingsmulighederne er mange.



Stærk diesel

Den 115 hestes diesel er en af den særlige slags, der kan overbevise benzinfolkene. Den er til en vis grad omdrejningsvillig som en benziner, men først og fremmest med muskuløs og konstant trækkraft, så det føles, som om effekten er langt højere, end den er. Sådan skal det gøres. Dieselmotorerne er designet og konstrueret på Kias center for dieselmotorer i forsknings- og udviklingscentret i Rüsselsheim og bygget på mærkets fabrik i Slovakiet.



Lyden holder sig under alle omstændigheder på et behageligt niveau, hvilket sammen med stabilitet og kurssikkerhed ved høj fart bidrager til de gode langtursegenskaber.



Og dertil et godt gearskifte og en præcis, direkte - elektrisk - servostyring. Det gør til en vis grad bilen til en driver's car, og hvem skulle nu have troet det? Undervognen er også lidt fastere end på den femdørs Cee'd.



En tredørs bil som Kia Procee'd vil altid være lidt mere upraktisk end en femdørs, men når nu det skal være, er dørene brede, og forstolene glider frem og letter adgangen til bagsædet, hvor pladsen ikke er så ringe.



Prisen - ja, den er jo så til gengæld i den høje ende. Priserne på koreanere bevæger sig op i takt med, at bilerne bliver finere, og mærkerne mere etablerede, også på dansk grund. Også her får man nu lov at betale for det, man får - og det er vel ikke urimeligt.

null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen