Lyset slukket for elektrisk solcellebil
Sono Motors dropper solcellebilen Sion efter økonomiske problemer. Nu vil firmaet koncentrere sig om solpaneler til bl.a. busser.
Planerne for en elbil, der næsten kan lade sig selv op ved solenergi, bliver ikke til noget.
Det står klart, efter at det tyske firma Sono Motors nu endegyldigt har droppe planerne om den kompakte elbil Sion. Det sker, efter at firmaet i december løb ind i økonomiske problemer, og nu er det altså endegyldigt slut med planerne for Sion.
»Vi har været tvunget til at reagere på den igangværende ustabilitet på det finansielle marked og strømline vores forretning,« lyder det fra medstifter og adm. direktør Laurin Hahn.
Sono Motors havde ellers i fjor præsenteret den endelige version af den mellemstore MPV, der var helt dækket af solceller. I forhold til hvad der tidligere er set, skulle de nye og langt mere effektive solceller kunne generere strøm til i gennemsnit 16 km kørsel dagligt og endda helt op til 35 km om dagen i høj sol. Det er strøm, som supplerer et batteri på 54 kWh, der i sig selv giver en rækkevidde på 305 km.
Så på overskyede dage fungerer Sion som en almindelig elbil. Det er tanker, som har vakt gehør, og der var også 45.000 reservationer på bilen, som skulle gå i produktion til efteråret hos finske Valmet.
Samtidig havde firmaet tidligere bekræftet, at bilen også ville finde vej til Danmark.
Solceller på busser
Men de planer er nu altså droppet af firmaet, som i stedet for vil koncentrere sig om at producere solceller til bilproducenter som bl.a. VW-lastbilmærker, MAN og Scania samt Mitsubishi med vægt på busser. Så udviklingen har på den front ikke været helt spildt.
Rejsen har dog været lang og bumlet for Sono Motors, der blev grundlagt tilbage i 2016 af en gruppe iværksættere fra München.
Senest har ledelsen siden december forsøgt at finde 100 mio. euro, bl.a. ved investormøder i 13 lande og ved at tilbyde rabatter ved forudbestilling af biler. Men det har været forgæves.
Sonos Sion skulle i første omgang være solgt i Tyskland, Østrig og Schweiz til en pris på ca. 25.000 euro, som svarer til 240.000 kr. herhjemme.
Flere arbejder med teknologien. En ny elektrisk model som Fisker Ocean kan således fås med solceller i taget. Det samme er tilfældet hos Toyota, som har haft mulighed for solceller i taget af både den udgående og den nye generation af Prius plug-in-hybrid.
Hør alt om biler i Jyllands-Postens bilpodcast ”Bilradio”.