Nyt kinesisk luksusmærke vil gå efter den absolutte topklasse

Kinesiske BYD lancerer luksusmærket Yangwang, som debuterer med en elektrisk hypersportsvogn og en stor SUV.

Artiklens øverste billede
Yangwang U9 er en elektrisk sportsvogn, der designmæssigt minder om Mercedes-AMG One. Den får 1.000-1.100 hk. Foto: BYD/Yangwang

Udviklingen sker med stormskridt i Kina, hvor et nyt mærke, der går efter den absolutte topklasse, er vist. Det handler om Yangwang, som med den elektriske hypersportsvogn U9 viser en bil, som designmæssigt minder om den eksklusive Mercedes-AMG One, men altså i modsætning til den tyske bil er rent eldrevet og endda leverer hele 1.000-1.100 hk. 

Det skulle række til en acceleration 0-100 km/t. på bare 2 sek. i den firehjulstrukne sportsvogn. Batterikapacitet eller rækkevidde er endnu ikke oplyst. 

Yangwang U9 følger lige efter, at en luksus-SUV i Land Rover Defender-størrelse, kaldet U8, er vist. 

Det er heller ikke hvem som helst, der står bag ved det nye mærke. Det er nemlig enorme BYD, der ligesom en konkurrent som Geely er ved at opbygge en række sub-brands på samme elektriske platforme, som vi kender det fra bl.a. VW-koncernen. Her kører U8 på koncernens elektriske eP4-platform. 

Kan være på vej til Europa

Det er endnu uklart, hvilke markeder det nye mærke skal sælges på. Men BYD’s topchef afslørede i efteråret over for Automotive News, at koncernen i 2023 ville præsentere to nye mærker som led i en global strategi, hvilket meget vel kan betyde, at Yangwang, der altså skal konkurrere mod bl.a. Mercedes, BMW og Audi, kunne have Europa i sigtekornet. 

BYD har angiveligt de økonomiske muskler. Pengetanken bagved er bl.a. finansieret af den amerikanske milliardær Warren Buffet, som er storinvestor. Selv om han på det seneste har skruet lidt ned for sine investeringer, er han stadig med til at udstikke kursen. 

BYD er for kort tid siden trådt ind på det danske marked, hvor Nic. Christiansen Gruppen står for import og salg af kernemærket BYD. 

Flere kinesiske mærker fisker i den dyre ende af prisskalaen. Det gælder især Geely, som står bag Volvo og bl.a. har lanceret luksusmærket Zeekr, mens Lotus, som Geely også ejer, kommer med en vifte nye modeller, bl.a. SUV’en Eletra. 

Mærket Nio, som findes herhjemme, kommer også med en række modeller i den dyre ende af skalaen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.