- For abonnenter
Anmeldelse: Den nye plug-in-hybrid Kia Sportage har teknik som klassens bedste
Samspillet mellem batteri, gearkasse og mekaniske bremser er nøglen til en god oplevelse med PHEV-teknik. I ny Kia Sportage spiller teknikken op til, hvad der måske er klassens bedste.
De fleste tænker ikke ret meget over det, når de beslutter sig for en bil med et batteri, der kan oplades via stikkontakten og dermed give elektrisk kørsel, til batteriet er tomt.
Danskere, der kigger PHEV-vejen, er drevet af den rabat, som skattesystemet giver biltypen, og så det tal, der beskriver, hvor langt bilen kan køre på ren strøm.
Hvad de færreste tænker på, er, om samspillet mellem batteri, benzinmotor og gearkasse m.m. er så umærkeligt, som det burde være: For hvor svært kan det lige være at få det til at give en glidende kørsel? Det er ganske kompliceret, og det erfarer jeg, hver gang jeg prøver en PHEV.