Slut med V12-motorer hos BMW

Tidsånden er mod de voluminøse motorer, og BMW dropper nu V12-motoren i 7-serien.

Artiklens øverste billede
Det er nu slut med V12-motorer hos BMW, hvor M760i xDrive, som her ses i den lange version, bliver den sidste model. Foto: BMW

Der har alle dage været noget nærmest magisk over en 12-cylindret motor, som ikke alene byder på et bjørnemoment, men kort og godt også signalerer magt.

Især når vi taler om de ministerstore limousiner som Mercedes S-Klasse og BMW 7-serie. Men i en tid med øjnene stift rettet hen mod bæredygtighed og en stribe af futuristiske luksusbiler med både motorkraft og batterimuskler nok til længere rækkevidde end tanken i en slubrende 12-benet sag er der sat en ny dagsorden.

Alene signalværdien af en mindre supertanker er ikke god og på linje med renomméet for den oprindelige Hummer, som i sin tid blev udskammet. Samtidig har en række lande lagt restriktioner på biler med de helt store motorer.

Det aner de også på direktionsgangene hos de store premium-bilproducenter i Tyskland. Således har BMW netop meldt ud, at det efter tre årtier nu er slut med V12-motorer i den store 7-serie, der debuterede som 750i med bestykningen tilbage i 1987 og en ydelse på 300 hk.

Et fortidslevn

Den sidste dinosaur af slagsen bliver således en Limited Edition af M760i xDrive, som yder 601 hk og kun produceres i 12 eksemplarer – naturligvis – der alle går til det amerikanske marked.

Deres tid er omme, lyder vurderingen fra Ed Kim fra analyseinstituttet Auto Pacific til Automotive News.

»En V12’er er gennemsyret af forhistorie, men de seneste elmotorer i luksusklassen har gjort den til et levn. I den verden gælder en V12’ers fordele som raffinement og imponerende ydeevne ikke længere. I takt med at BMW og andre luksusmærker skifter til elbiler, lægger de alle deres økonomiske kræfter her,« siger Ed Kim.

Mercedes tog også konsekvensen og droppede V12-motoren i S-Klassen for et par år siden, så den største S580-model i dag har en ottecylindret motor.

Stadig muligheder

Mercedes leverer dog fortsat 12-cylindrede motorer til de majestætiske Mercedes-Maybach-modeller, nøjagtigt som BMW helt naturligt også leverer V12-motorer til Rolls-Royce, som mærket ejer. Hos den VW-ejede konkurrent Bentley, kan man også få en Flying Spur med en udbygget W12-motor, der supplerer de andre modellers V8-motorer.

Til gengæld er der stadig V12-motorer i programmet hos supersportsvogns-producenter som Ferrari og Lamborghini for ikke at tale om Bugatti, som byder på 16 cylindre i Chiron. Men det er også her kun et spørgsmål om tid, før eldriften tager over.

Der findes helt naturligt steder i verden, hvor elopladning ikke er udbredt, mens der er masser af benzintanke, og hvor klassiske dyder som slagvolumen stadig tæller. Det gælder bl.a. i Asien og Rusland. Men der bliver færre af dem.

Hør meget mere om biler i Jyllands-Postens bilpodcast ”Bilradio”. Den udkommer hver fredag kl. 14.30.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.