• For abonnenter

Kapløbet om fremtiden er i gang, og bilens luftmodstand spiller en afgørende rolle

Hvis elbilerne skal have længere rækkevidde, kræver det lavere luftmodstand. Mercedes-Benz er blandt de førende her, og i et interview forklarer designchef Gorden Wagener, hvordan designere og aerodynamik-specialister arbejder med det.

Artiklens øverste billede
Mercedes har vist en ny konceptbil, der har en rækkevidde på mere end 1.000 km på en fuld opladning. Designdirektør Gorden Wagener siger, at det er forsmag på, hvad vi kan vente os af en ultraeffektiv elbil fra mærket i 2024. Foto: Mercedes

Jo, designdirektøren hos Mercedes-Benz kan skam godt huske 1980’ernes kapløb om at lave vilde konceptbiler med lav luftmodstand. Dengang var det i forsøget på at spare på brændstoffet og som sidegevinst at øge topfarten, der også var et afgørende købsargument engang.

»Det var nogle vilde modeller,« erindrer Gorden Wagener, som Jyllands-Posten har fanget på en lidt skrattende telefonlinje fra Las Vegas.

Tag bare den excentriske Ford Probe III, der nærmest kløv

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen