Nu får den populære VW T-Roc endelig en ordentlig kabine
VW giver T-Roc et facelift, hvor den kedelige hårde plast i kabinen erstattes af blødere materialer.
Den kom som en helt ny og ukendt model i en boomende bilklasse, men den er på få år blevet en lige så markant VW, som mange af de andre i programmet.
Vi taler om den T-Roc, der kom på gaden i 2017 og den seneste tid har overhalet den legendariske Golf på salgslisterne herhjemme. Nu får den endda et midtvejsfacelift.
Den har solgt pænt herhjemme, men fik i starten hug for en kabine, der bød på stenhård plast frem for de blødere materialer, som fætteren Golf ellers var kendt for. Det bliver der gjort noget ved i forbindelse med faceliftet, hvor T-Roc får et komplet nyt instrumentbord, hvor overfladen er udført i et blødt materiale med skumfyld under, mens fremhævede syninger skal løfte kvalitetsoplevelsen. Også dørbeklædningen får nu løftet kvaliteten på samme vis.
Ånden fra Piëch
Modellen får også digitalt cockpit med et display på otte tommer, der kan opgraderes til 10,15 tommer. Det spiller sammen med en central berøringsskærm på 8 eller 9,2 tommer, der nu er designet som en tablet.
En indbydende kabine er vigtig i bilejerens oplevelse. Den strategi blev i sin tid lanceret af den nu afdøde magtfulde VW-boss, Ferdinand Piëch, og blev for alvor rullet ud med Golf iV, som kom lige før årtusindeskiftet og satte nye standarder. De senere år har VW-koncernen dog skruet ned for materialekvaliteten i kabinen på visse modeller som f.eks. T-Cross, T-Roc og Audi A2, men også på visse områder af bl.a. Audi A3. Det er sket for at spare både vægt og især penge. Men nu vendes bøtten i hvert fald her.
Udvendig kan de opgraderede modeller kendes på en let ændret front med ny kølergrill, ligesom full LED-forlygter er standard. Modeller med de mere avancerede I.Q. Light Matrix full LED-forlygter har en tværgående LED-lysstribe på kølergrillen.
Som en elbil
T-Roc får også et løft på sikkerhedsfronten, hvor Travel Assist, der kan koble den adaptive fartpilot sammen med navigationsanlægget, så hastigheden tilpasses efter vejrforholdene, er standard fra den mellemste Style-version.
Motorprogrammet omfatter benzinmotorer på 110 hk, 150 hk og 190 hk samt dieselmotorer på 115 hk og 150 hk. Her der dog ikke tilføjet plug-in hybridversioner. I toppen findes stadig T-Roc R med 300 hk og 4Motion-firehjulstræk.
VW disker også op med den sportsligt stylede R-Line, som har en mere almindelig motoropsætning, men bl.a. byder på sportssæder med nappabetræk som i den rigtige R-model. I den mere eksklusive ende finder vi også T-Roc Cabriolet.
De nye modeller lander herhjemme til marts næste år.
Hør meget mere om biler i Jyllands-Postens bilpodcast ”Bilradio”. Den udkommer hver fredag kl. 14.30.