VW ID.4 vil være lidt finere
Volkswagen er klar med tredje elbil på halvandet år. Den nye ID.5 fører sig frem med coupéagtigt design og bliver bedre til at lade hurtigt.
Salget af nye biler er fyldt med elektroner, og den mest populære elbil i Danmark er Volkswagens ID.4.
Kaster man et blik på salget i år, træder den tyske SUV tydeligt frem på en suveræn førsteplads, og den tendens kan meget vel tænkes at fortsætte i det nye år.
Volkswagen har præsenteret et nyt familiemedlem af ID-familien, den coupéagtige ID.5, som har stor lighed med den danske bestseller, men samtidig tilbyder hurtigere ladetider og software, der skulle være mere brugervenlig.
Den nye ID.5 er den tredje europæiske folkevogn bygget på MEB-platformen. Bilen deler da også teknik med ID.4, når den kommer til salg i Danmark til april.
Den mere rundryggede skabning kører i hjulsporet på den forholdsvis nye trend med en slags SUV-coupéer, som også tæller fætteren Audi Q4 e-tron Sportback, mens Skoda også er på vej med en mere sportslig variant af Enyaq.
Selv om den forfra ser bekendt ud, har ID.5 fået sin egen særegne kofanger og lakerede dørpaneler, så man også kan genkende modellen forfra.
På trods af at designet umiddelbart ser ud til at medføre mindre plads, bl.a. fordi den er 3 cm lavere, siger VW, at den nye form kun giver godt en centimeter mindre hovedhøjde end i den kendte ID.4. Til gengæld skulle bagagerummet være seks liter større, mens det er 14 liter mindre, når man vælger at lægge bagsæderne ned.
Indvendigt har alle ID.5’er bl.a. en stor 12 tommer skærm i modsætning til normalt 10 tommer.
Hurtigere ladetider
Den vigtigste nyhed gemmer sig helt inde i maskinrummet. Her har teknikerne opgraderet evnen til at lynlade og den såkaldte ladekurve. Det er nu muligt at nå en ladeeffekt på 135 kW, men mere væsentligt at tage imod store strømmængder i længere tid. Det skulle sænke ladetiden fra 10-80 pct. med 8-9 min. og mindske det forspring, som især Tesla og Hyundai/Kia har med de nyeste modeller. Ændringerne bliver også indført i den kendte ID.4, men gælder ikke for GTX, der får sit batteri fra en anden leverandør.
Generelt er ID.5 højere specificeret, og man kan således kun få modellen med det største batteri, der har en nettoeffekt på 77 kWh. Det giver en rækkevidde på op til 520 km, hvilket er marginalt længere end ID.4 og skyldes en forfinet aerodynamik, der er forbedret fra 0,28 til 0,26 i CW-værdi.
Ny motorvariant
Elbilen lanceres med tre forskellige motoralternativer: D.5 Pro, der fås med en ny 175 hk motor, Pro Performance, der kører med den kendte variant på 204 hk, mens ID.5 GTX har to elmotorer og dermed firehjulstræk og en samlet ydelse på 299 hk, dog kun under optimale forhold, hvor batteriet bl.a. skal være ladet næsten helt op og have en bestemt temperatur. Rækkevidden i en GTX er 40 km kortere.
Der foreligger endnu ingen priser på den nye ID.5, men den har lidt mere udstyr, så vi gætter på en merpris omkring 20.000 kr. i forhold til den mere fornuftige fætter, hvilket kan give en pris på 400.000 kr. for mellemudgaven.
Hør meget mere om biler i Jyllands-Postens bilpodcast ”Bilradio”. Den udkommer hver fredag kl. 14.30.