Toyota Yaris Cross er endelig klar i klassen for modebiler

Danskerne elsker såkaldte SUV’er i klassen, hvor Peugeot 2008, Renault Captur og VW T-Cross charmerer sig ind på salgslisterne. Toyotas alternativ hedder Yaris Cross og er først og fremmest en funktionel bil.

Artiklens øverste billede
Toyotas nye Yaris Cross kommer kun som almindelig hybrid, men kan alligevel blive et hit til dem, der gerne vil sidde højt og køre med lavt benzinforbrug. Foto: Toyota

Bruxelles

Danskerne har for alvor taget Toyota Yaris til sig, og bilen har i år allerede solgt 3.500 stk. Det kunne med garanti været blevet til flere, for bilen stiller op med komplet sikkerhedsudstyr og en hybrid-drivlinje, der gør det nemt at køre 20-22 km pr. liter benzin.

Men Yaris er en lidt trang bil, for i bestræbelserne på at skabe et nyt image for Toyotas klassiske model har ingeniørerne sammen med designerne kigget i skuffen med sportslige ingredienser.

Derfor er der nok en del Toyota-kunder, der er gået ind hos forhandleren for at kigge på en Yaris, fundet den for snæver og lidt for lav. Herefter har den energiske sælger fået dem til at kigge på C-HR, men fundet, at den både var lige dyr nok og lidt for langt fremme i designet til deres smag.

Det er til disse kunder, at der er godt nyt fra Toyota om en god måneds tid.

En højere Yaris

Bilen hedder Yaris Cross, men i virkeligheden har den kun navnet og akselafstanden tilfælles med Yaris. Cross er mere tro mod de oprindelige Toyota-værdier, der rimer på fornuft, og som indeholder ord som praktisk og funktionel.

Det er de dyder, der gennem generationer har skabt trofaste kunder, der bare elsker produkterne og ikke vil bytte for det lidt smartere image, der klæber til en VW T-Cross eller en Peugeot 2008.

Yaris Cross koster i runde tal 50.000 kr. mere end en Yaris, men den er også en mere anvendelig bil. Hvis vi begynder med bagagerummet, er det rummeligt med knap 400 liter, og det indeholder gode detaljer såsom et bagagedækken, der er let at pakke væk, når hele bagagerummet benyttes. En bund med delemulighed er også på positivlisten, og 40/20/40-deling af bagsæderyggen øger bilens funktionalitet.

Når der trods samme akselafstand er bedre plads i Cross, skyldes det, at man sidder mere oprejst i bilen, og at den er både bredere og knap 10 cm højere. Det opleves mest på bagsædet, men også foran er bilen mere rummelig.

Den nye Yaris Cross er ikke klassens mest rummelige bil, for akselafstanden er den samme som i den mindre Yaris. Foto: Toyota

I Danmark tager importøren kun versionen med Toyotas fjerde generation af hybridteknikken hjem. Det betyder 1,5 liters trecylindret motor med forhjulstræk samt en elmotor, der kortvarigt kan trække bilen alene.

Komfortabel på vejen

Omsat i kørbarhed vinder drivlinjen ingen priser i form af lækkerhed. Det skyldes, at omdrejningerne er hørbare, når du benytter kræfterne, og først falder til ro, når du løfter speederen og cruiser. Vi noterer også, at bilen har lidt svært ved at holde en konstant fart, når du selv betjener speederen. Enten accelererer den lidt, eller også taber du fart. Man kunne fristes til at kalde egenskaben for en huskeseddel til at benytte bilens fine adaptive cruisecontrol, der er standard på alle udgaver.

Prisen ender hurtigt på 250.000 kr., men det koster konkurrenterne også let. Foto: Toyota

Den grundlæggende opsætning af undervognen er komfortabel, og Cross har ikke helt samme smittende køreglæde som den almindelige Yaris, men gør det godt på vejen. Testruten havde ikke mange svingkombinationer, men første indtryk var ganske positivt, for Cross er både komfortabel og med god evne til at skifte retning.

Billigste Yaris Cross Essential leveres uden radio, som skal tilkøbes i en pakke til 10.000 kr. Den model bliver der ikke mange kunder til, og i stedet forventes det, at Yaris Cross Active til 245.000 kr. vil stå for 50 pct. af det danske salg.

En Renault Captur fås helt nede fra 209.000 kr., men det er så kun med en almindelig 90 hk benzinmotor, mens en plug-in hybrid koster fra 240.000 kr. og nok vil blive en hård konkurrent til den nye Toyota. Peugeot 2008 leveres med 130 hk benzinmotor fra 245.000 kr., mens VW T-Cross leveres i en skrabet basismodel fra 210.000 kr., men ellers hurtigt koster små 260.000 kr.

Totalt er der seks forskellige udstyrsvarianter. Grundlæggende har alle varianter fuldt sikkerhedsudstyr inklusive adaptiv cruisecontrol, fuld nødbremse samt vognbaneassistent med pulsføler i rattet, så du ikke konstant skal korrigere rattet en smule, så bilen ved, at du stadig har fat i rattet.

Interiøret er i store træk, som vi kender det fra den lavere Yaris. Den store skærm er overskuelig, men udgaven med ni tommer er ekstraudstyr. Foto: Toyota

Ekstraudstyr til Yaris Cross er opdelt i pakker. En teknologipakke koster eksempelvis 17.000 kr., mens samme pakke med lidt mere i form af matrix-LED koster 34.000 kr. i form af Tecnology Plus.

Som en af de få biler i denne størrelse er det muligt at udstyre Cross med 4x4 i form af en elmotor ved baghjulene. Merprisen er 35.000 kr., og 4X4 kan leveres til alle udgaver undtagen Essential og Active.

Dyreste Yaris Cross hedder Premier Edition og byder på læderindtræk og alt i udstyr til 329.990 kr.

Ønsker du ikke at købe bilen, er importøren klar med privatleasing. En Yaris Cross Active koster fra 2.995 kr. om måneden, efter at du har lagt 7.495 kr. i førstegangsydelse.

Konklusion

Yaris Cross er mere praktisk end en Yaris, og det koster i kroner og øre. På den anden side er bilen ikke dyrere end konkurrenterne. Køreglæden fra den almindelige Yaris har Cross arvet, og det trækker op.

JP var inviteret til Bruxelles af Toyota

Vil du vide meget mere om biler, så lyt til Jyllands-Postens bilpodcast ”Bilradio”. Den udkommer hver fredag.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.