Lille fejl gav stor ståhej om længe ventet kultbil

Den elektriske Renault 5 er præsenteret i München, og så gik der pludselig rygter om, at bilen var fremskyndet til 2022. Det hele var dog en simpel fejl fra Renaults side.

Artiklens øverste billede
Den elektriske Renault 5 er under udvikling, men kommer ikke til salg før i 2024. Foto: Renault

Fortiden skal nærmest bogstaveligt skyde Renault ind i fremtiden. Og det kan ikke gå hurtigt nok. Derfor har Renault fremskyndet udviklingen af den retroinspirerede og fuldt elektriske Renault 5, som mærket i første omgang viste som konceptbil i starten af året.

Oprindeligt var det meningen, at vi skulle vente til 2023 for at komme ud at køre i retrobilen, men Renaults CEO, Luca de Meo, har angiveligt så store forhåbninger til bilen, at man sætter alt ind på lancering allerede næste år. Det skrev det normalt så pålidelige Automotive News Europe i hvert fald tirsdag i denne uge.

Det hele viste sig dog at være en fejl fra Renaults side. Man var kommet til at skrive forkert i en pressemeddelelse, så franskmændene holder fast i den oprindelige plan, nemlig at vise den færdige udgave i 2023 og med salgsstart i 2024.

Der er egentlig blot tale om en af i alt syv elbiler, som Renault præsenterer inden 2025, men den elektriske charmetrold, som har store ligheder med den legendariske 5’er, der kom i 1972, og som kørte sin sejrsgang helt indtil starten af 1980’erne, har trukket enorme overskrifter.

Den nye Renault 5 vil blive bygget på platform fra kendte modeller som Clio og Captur, men selvfølgelig tilpasset, så der er plads til elbilteknikken.

Stor usikkerhed om pris

Renault har ikke offentliggjort tekniske data på bilen, der er præsenteret i en typisk skrigende gul 70’er-farve, men de Meo har sagt, at prisen vil ramme omkring 30.000 euro, en pris, der kan falde, i takt med at udgifterne til batteriteknologi vil falde.

Et dansk prisgæt er 250.000-300.000 kr. alt efter modelvariant, men det er yderst usikkert, og i internationale bilkredse er der stor forvirring om, hvilket prispunkt vognen vil få. Andre indikerer således et prisspænd fra 20.000-30.000 euro, så den kan blive billigere.

Forventningen er en rækkevidde lige omkring 400 km, dog næppe for basisudgaven.

De fleste iagttagere regner med, at den nye Renault 5 vil erstatte Renault Zoe, der har kørt i 10 år nu, dog med løbende forbedringer.

Konkurrenterne er bl.a. de elektriske versioner af Fiat 500, Honda e, Opel Corsa, Mini e, Peugeot 208 og de nye, små elbiler fra VW-koncernen, som dog først kommer i 2025 og bliver en del billigere.

Nu må interesserede dog alligevel vente en rum tid endnu.

Vil du vide meget mere om biler, så lyt til Jyllands-Postens bilpodcast ”Bilradio”. Den udkommer hver fredag.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.