Her er servicestationen kun for elbiler

Den første servicestation udelukkende for elbiler er åbnet i England, og 100 flere af slagsen skal følge. Her er der 36 lynladere, som hver leverer op til 350 kW og er drevet af solenergi.

Artiklens øverste billede
De nye eltankstationer, som har 35 ladere, er klar til 350 kW og er udstyret med solfangere på taget, der sammen med solfangerfarme leverer strømmen til bilerne. Foto: Gridserve

Hvorfor findes der ikke servicestationer, hvor hele omdrejningspunktet er elbiler og ladestandere frem for benzin- og dieseldrevne osepinde? Det er filosofien bag en helt ny servicestation, som netop er åbnet ved Braintree i sydøstengelske Essex og byder på hele 36 lynladere, der henter strøm fra vedvarende energi. Det er den første af 100 lignende servicestationer, kaldet ”Electric Forecourts”, som nu rulles ud over England.

Stationen vil have en række butikker, restaurant og lounge til afslapning og arbejde samt oplevelsesrum for elbiler. Foto: Gridserve

Bagved står selskabet Gridserve samt Hitachi Capital UK, som vil investere 1 mia. pund (cirka 8 mia. kr.) i stationerne. Laderne, som vil være de hurtigste i Storbritannien, vil hver kunne oplade med op til 350 kW, hvilket betyder, at de i gennemsnit kan oplade bilerne til en rækkevidde, der hedder 200 miles (322 km) på 20 minutter. Ganske vist findes der ingen biler, der kan lade så hurtigt, den hurtigste er Porsche Taycan med op til 270 kW, men udviklingen kan gå hurtigt.

Strøm fra solceller

Servicestationerne er bygget op med vægten lagt på convenience og service. Her er bl.a. afdelinger af boghandler- og kioskkæden WHSmith, den Matas-lignende kæde Boots, Costa Coffee, restaurantkæden Gourmate og postkontor. Men her er også en lounge med højhastigheds-wi-fi, fitnessrum og områder til børn. Samtidig skal der på førstesalen være oplevelsescenter for elbiler og elbilisme. Her udstilles en række modeller, ligesom man på storskærme kan orientere sig om alle elbiler på markedet, mens elbilsentusiaster kan svare på spørgsmål.

Den nye elbilsservicestation i Essex skal få følge af cirka 100 mere fordelt over hele England. Foto: Gridserve

Konceptet er gennemført. Strømmen til de nye tankstationer hentes fra solceller på taget og fra store ”solcellefarme”.

De fungerer som en del af Gridserves ”Sun-to-Wheel”-strategi, der hænger sammen med en såkaldt National Grid, der går ud på at oplagre energi. Tankstationerne har et stort batteri på stedet, der kan lagre 6 MWh, hvilket vil kunne række til 24.000 miles eller små 39.000 km i elektriske biler. Det koster 24 pence per kWh (eller cirka 2 kr.) at tanke op, mens prisen for en typisk opladning på 20-80 pct. beløber sig til 10 pund eller cirka 80 kr.

De største i USA

Ud over at udfase alle benzin- og dieselbiler fra 2030 i England er det også planen, at der skal være 30 mio. elbiler i 2040. I England har man ligesom i Danmark set en stor stigning i det elektrificerede salg i november.

Indtil nu er det meste af verdens ladeinfrastruktur etableret i Kina og Europa, mens USA halter bagefter, forklarer Automotive News. De steder, som findes, er dog i bedste amerikanske stil store. Det gælder en servicestation med 40 ladere, der åbnede i februar i californiske Pasadena, mens Teslas største enkelt ladestation findes i Los Angeles. Den har 56 ladepunkter.

Herhjemme er noget af det nærmeste, vi kommer på en servicestation for elbiler, den overdækkede lynladestation ved Fredericia, som E.ON og Clever står bag, men som dog kun er en overdækning tæt ved indkøb og fastfood. Her er fire ladere, der kan klare 150 kW og på sigt skal kunne nå 350 kW.

Tesla har dog også en stribe store ladepunkter, bl.a. en i Køge med hele 26 ladere.

Martin Messer Thomsen, som er talsmand for elbilsforeningen FDEL, vurderer, at vi herhjemme i første omgang vil se, at flere af ladeudbyderne placerer sig i samme område efter samme koncept som i Fredericia.

Lyt også til Jyllands-Postens bil-podcast ”Bilradio”.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.