Den franske crossover bliver klassens eneste plug-in hybrid
Renault løfter sløret for detaljer om Clio Hybrid og Captur Plug-in hybrid, der kommer inden sommer og følges af Megane Plug-in hybrid og Twingo som elbil.
Efter nogen tids tilløb er Renault nu klar til at søsætte en stribe nye hel- eller halvelektriske modeller, der følger i hjulsporet på elbilen Zoe.
De første, som vi får at se herhjemme, er en hybridvariant af den nye Clio, som lige er lanceret, og en plug-in-version af Captur, som søsættes i disse dage. De to modeller, som kommer inden sommerferien, har modelbetegnelsen E-Tech.
Hjertet er en 1,6 liters benzinmotor, der spiller sammen med batteri og elmotorer. Mest interessant er den nye Captur Plug-in hybrid, der er udstyret med et batteri på 9,8 kW og leverer en samlet systemydelse på 160 hk. Den kan klare 50 km på ren strøm efter WLTP-skalaen, mens topfarten på ren el er 135 km/t.
Modellen bliver den hidtil første og eneste plug-in hybrid i miniklassen, og den får med sit joystickagtige gearskifte og digitale instrumentering, som er standard, en mere hightechagtig attitude end de andre Captur-modeller.
Flere positive takter
Rent praktisk klares opladningen med et stik, der sidder i højre bagskærm modsat benzinstudsen i den venstre. Batteri og motor tager ifølge Renault ikke plads fra bagagerummet, mens bagsædet kan forskydes i længderetningen som i den almindelige Captur.
Clio er en mere klassisk hybrid. Den har samme motor, som her yder 140 hk, mens batteriet er på 1,2 kW. Det er i sving 80 pct. af tiden – godt hjulpet af en kraftig starter/generator-enhed. Vi kender dog endnu ikke de endelige brændstoftal.
Den danske importør kan dog ikke sige noget om danske priser eller udstyr. Men forventningerne til salget er store, lyder det fra Søren Ignaz, der er pressechef hos Renault. Han tror, at fradraget på 40.000 kr. for plug-in-biler til brug for firmabilister, der snart træder i kraft, vil sætte yderligere gang i udviklingen ligesom den nye grønne plan for Danmark, som en kommission arbejder med i øjeblikket, og som offentliggøres senere i år. I forvejen er plug-in hybriderne begunstiget af lav afgift.
Flere modeller på vej
Den danske importør forventer da også at sælge 4.000 hybrider, plug-in hybrider og elbiler i år, godt hjulpet af flere nyheder. Således barsler mærket med en plug-in-version af mellemklassemodellen Megane efter sommerferien, ligesom der kommer en rent elektrisk version af mikrobilen Twingo.
Her er dog endnu ikke sat dato på. Det er en bil, som er søstermodel til den elektriske Smart, som har en rækkevidde i omegnen af beskedne 100 km. Internationale medier spekulerer dog i, om der er en opgradering af batteriet på vej.
I alle tilfælde skal modellen være væsentligt billigere end Smart Fortwo EQ, der herhjemme koster 178.000 kr. Til sammenligning koster en Seat Mii Electric med en rækkevidde på 260 km fra 150.000 kr.
Lyt også til Jyllands-Postens bil-podcast ”Bilradio”.