Store amerikanske motorshows mærker stadig koldere vinde

Luksusmærker som Mercedes følger BMW og dropper det prestigefyldte New York International Auto Show, der internationalt mærker en trend og er presset ligesom de andre store shows bl.a. i USA og Europa.

Artiklens øverste billede
Mercedes trækker sig nu fra det prestigefyldte New York Motorshow og forstærker en udvikling hen mod en afslutning for de store biludstillinger. Foto: Mercedes

De store ikoniske amerikanske motorshows bliver mere og mere udhulede. Senest har Mercedes meldt ud, at det tyske luksusmærke følger BMW og dropper det legendariske New York International Auto Show, der foregår i april. Det er bemærkelsesværdigt, for showet med 1 mio. besøgende er et af verdens største udstillingsvinduer for eksklusive biler med mange potentielle købere og et kæmpe marked lige uden for døren.

Meldingen fra Mercedes til Automotive Week lyder på, at mærket kan bruge sine marketingpenge bedre, f.eks ved mindre og mere målrettede arrangementer i stedet for de hundedyre shows. Både digitalt og ved at møde kunderne andre steder.

I forvejen har de tre tyske premium-mærker og en lang række andre droppet det ikoniske Detroit Motorshow, mens Chicago Motorshow også er ramt. Det sidste af de store amerikanske shows, Los Angeles Motorshow, er under overvejelse hos Mercedes.

I USA har en teknologiudstilling som Consumer Electronic Show i Las Vegas (CES), der foregår i januar, overtaget f.eks. infotainment, men det er en meget nørdet udstilling, som ikke rammer den bredere køberskare.

Som en konsekvens af krisen flytter Detroit i 2020 sit show fra januar til juni i håb om at kunne tiltrække flere udstillere og gæster og for ikke at konkurrere mod CES i Las Vegas.

Blodfattige

Udviklingen fortsætter den tendens, som har taget fart i Europa, hvor selv en kronjuvel som det store motorshow i Frankfurt vakler. Det skete, efter at mærker som Toyota, Renault, Peugeot, Nissan, Fiat og Ferrari udeblev ved årets show i september, så det var en noget blodfattig omgang at besøge udstillingen, som stadig er hjemmebane for de tyske mærker, men hvor besøgstallet faldt med en tredjedel.

Bilproducenterne holder dog også lav profil efter sparerunder og dieselskandale. Arrangørerne overvejer nu at flytte showet til Berlin i en ny form ved næste arrangement om to år.

Baggrunden er dog klar. Bilkøberne orienterer sig i langt højere grad end før på nettet, før de skriver under på slutsedlen til en ny bil. Men samtidig har bilen for mange ikke den ikoniske status, der tidligere var forbundet med de fire hjul. Det er bare en brugsgenstand. En stor del af unge under 30 år i Europas går slet ikke efter at eje en bil, men vil hellere leje efter behov, og så gider man slet ikke gå på biludstilling.

»Biludstillinger er en god måde at nå kunder på, men ikke længere den eneste måde. Bilproducenter kan være langt mere strategiske i deres valg end bare at fylde plads op i en messehal, fordi det altid har været sådan,« siger Stephanie Brinley, der er chefanalytiker hos bureauet IHS Market til Automotive News.

Går nye veje

Premium-mærkerne går nogle gange nye veje. På det store nordamerikanske marked har BMW således succes med et “Ultimate Driving Experience”, hvor 16 byer er besøgt. Her har interesserede kunnet køre de nyeste modeller og tale direkte med fabrikkens produktspecialister.

Mercedes har haft midlertidige pop-op-forretninger i shoppingcentre, hvor der er fokuseret mere på brandet end på at smække bildøre. Her har været 250.000 besøgende og 3.000 direkte handler, lyder det fra Mercedes.

Audi og Lexus holder dog foreløbig fast i New York.

Det er en udvikling, som vi har set herhjemme for flere år siden, hvor store udstillinger som Biler i Bella og Biler for alle i Herning for længst er lukket på grund af manglende interesse fra bilimportører og producenter samt faldende besøgstal.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.