Den er europæernes yndlingsminibil, og nu kommer der en helt ny generation

Den næste generation af miniklassebilen fra Renault får bl.a. en stor, opretstående berøringsskærm og full LED-forlygter som standard.

Artiklens øverste billede
Mere attitude og en front, hvor de nye full LED-forlygter er standard, kendetegner den nye Renault Clio. Foto: Renault

Meget sigende var billeder af det nye Smart Cockpit inklusive en stor, opretstående berøringsskærm på 9,3 tommer noget af det første, som Renault slap ud op til den endelige afsløring. Infotainmentdelen fylder nemlig stadig mere, og her slår det franske mærke på stortromme for mulighederne, der bl.a. omfatter en fuld digital instrumentering med et 10 tommer TFT-display, som er standard, der spiller sammen med Renaults Easy Link-multimediesystem og Multisense, hvor bilens opsætning kan gøres personlig.

På de ydre linjer har Renaults miniklassebil fået mere karakter, og modellen ligner i større grad storebror Megane. Kendere vil dog også opdage klassiske Clio-kendetegn som integrerede håndtag til bagdørene foran den brede C-stolpe.

Den seneste Clio bygger på koncernens nye CMF-B-platform, som betyder, at modellen er en tand kortere, men også mere rummelig, lover Renault.

Ligger højt

Samtidig er der opgraderet på udstyrsfronten. Som noget helt nyt får alle modeller bl.a. full LED-forlygter og elektronisk håndbremse, mens der senere bliver mulighed for delvist selvkørende funktioner, og Clio kommer også som plug-in hybrid.

Den nye og høje storskærm på 9,3 tommer sætter ny standard i miniklassen og er omdrejningspunktet i Clios nye kabine. Foto: Renault

Renaults udviklere har også noget at leve op til i femte generation af modellen. Den sidste fra 2012 er Europas mest solgte i sin klasse, og herhjemme har Clio sammen med sin høje søstermodel Captur også ligget højt på listerne.

Inden døre kan man gå om bord i en bil med en kabine, som byder på bedre finish og sæder end forgængeren, mens bagagerummet nu kan klare pæne 391 liter.

Formel 1-trim

Motorprogrammet lyder foreløbig på den 1,3 benzinmotor med ydelser på 115 hk, 140 hk og 160 hk, mens det er uklart, om koncernens 1,5 dCi-dieselmotor lander i Clioen.

Clio er blevet en smule kortere, men pladsen indendørs er forbedret, lover Renault. Foto: Renault

De, der vil mere, kan opgradere til R.S. Line-udstyret, der er bestykket med trim fra Renaults Formel 1-team. Men mon ikke der også kommer en hurtig og rendyrket R.S.-model.

Den nye Clio kommer på markedet herhjemme i sensommeren. Danske priser og udstyr kendes endnu ikke.


Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.