God musik skidt show

DR Vokalensemblet kan høste store gevinster ved at arbejde mere med koncertformen.

Trinitatis Kirke, København:

DR VOKALENSEMBLET

med continuogruppe

Dirigent: Frederik Malmberg

Koncerten gentaget i Christians Kirke, Fredericia

DR Vokalensemblet høstede rigtig pæne anmeldelser, da de for et par måneder siden gik på scenen for første gang som DRs nye galionsfigur inden for kormusik. Dengang i januar var det moderne musik, de 18 sangere excellerede i nu hvor foråret er kommet, er repertoiret suppleret af italienske korstykker fra de seneste 400 år.

Med den kommende påske som undskyldning havde de gode DR-folk planlagt et overordentlig fyldigt program af sært berigende lidelsesmusik både for kor alene, men også med ledsagelse og separat optræden af den debuterende chefdirigent Frederik Malmberg og hans kvartet af barokinstrumenter.

Kvartetten en såkaldt continuogruppe var både anledning til det gode og det modsatte. I indledningen af koncerten med Salve Regina af Francesco Cavalli vi er midt i 1600-tallet blev det tydeligt, hvor godt vant vi er i Danmark, når det gælder barokmusik. Kender man klarhed, som Concerto Copenhagen mestrer den, bliver regulært stemmekaos meget uskønt. Så meget desto større var glæden, da continuogruppen til slut hævede niveauet betragtelig i den storladne og gribende Stabat Mater af Scarlatti fra begyndelsen af 1700-tallet.

Men det bedste ved koncerten var oplevelsen af ultrakort hard core underkastelsesmusik fra en af de særeste skikkelser, musikhistorien kan fremvise den italienske 1600-tals fyrste og dobbeltmorder Carlo Gesualdo. Både ensemble og komponist kender tydeligvis vejen ind til menneskets sarteste steder.

Ensemblets måde at skrue en koncert sammen på lider dog af for stor tyngde. Der hoppes for meget mellem tid, sted og tema til, at man kan overskue så meget indholdstung musik på en aften.

Så hjalp det ikke, at nogen i DR formentlig med fuldt overlæg legede med kirkens belysning koncerten igennem. Alle ved, at en god lyssætning kan hæve niveauet for et show fra okay til flot, men hemmeligheden er vist, at ingen skal opdage, at det bare er lys, de lader sig betage af.

Ved denne koncert skiftede lyset mekanisk og umotiveret fra halv- til bælgmørkt til blændende lyst på en måde så skiftene både skar i øjne og oplevelse og virkede komplet ubegrundede.

Man kan sagtens være optimistisk på DR Vokalensemblets fremtid den musikalske basis er rigtig god. De mangler bare at skrue en god koncertform sammen.

kultur@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Del artiklen