Sovehygiejne – hvilke vaner skal du implementere for at sove godt?

Artiklens øverste billede

For at få en god nats søvn, er det vigtigt at have gode sovevaner og en god sovehygiejne. Det vil altså både indebære gode vaner inden du skal sove, og et godt sovemiljø under selve søvnen.

Sovehygiejne – hvordan sover vi bedst?

De fleste kender nok til dårlig nattesøvn, hvor man skal vende og dreje sig for at finde ro. For at komme udenom det, er det først og fremmest vigtigt at have en god seng, hvor du er komfortabel og rolig. Derudover skal du have en god dyne med passende tykkelse, så du er veltempereret hele natten.

Til dynen og hovedpuden er det fordelagtigt at bruge bambus sengetøj, som er blødt som silke, antibakterielt og temperaturregulerende. Dette innovation sengetøj sikrer en høj komfort, og desuden er det både et mere miljøvenligt alternativ. Yderligere gør dets nedsatte friktion, at både hud og hår holder sig bedre.

Skab gode vaner inden sengetid

Udover selve sovemiljøet, hvor det er en fordel at anvende et temperaturregulerende og antibakterielt innovation sengetøj, så kan dårlig søvn også skyldes dårlige vaner frem mod sengetid. Man kan med fordel tænke over, hvordan man egentlig bruger tiden inden sengetid, hvor man bør undgå skærmtid, bestemme et fast sovetidspunkt og implementere et afslappende aftenritual, eksempelvis i form at vejrtrækningsøvelser, udstrækning eller læsning. Derudover bør man også undgå koffein sent på dagen og skabe et roligt og afslappende sovemiljø - f.eks. ved at sove med et innovation sengetøj, der er blødt som silke.

Hvilke problemer kan man have med søvnen?

Der kan være mange forskellige årsager til, at man har problemer med at sove. Det kan skyldes, at man har svært ved at slappe af inden sengetid. Mange mennesker har en travl hverdag med børn, arbejde og fritidsaktiviteter - det kan gøre det svært at finde ro nok til at sove ordentligt. Derudover kan det også skyldes stress eller andet psykisk ubehag, som gør at ens tanker konstant kredser om de samme emner - hvilket igen betyder, at søvnen bliver forstyrret. En strategi til at tæmme tankemylderet er at skrive bekymringerne ned på et stykke papir inden sengetid, så du får sat ord på dem, og de ikke længere vil fylde så meget i dine tanker.

Endelig kan søvnproblemerne også skyldes selve sovehygiejnen, hvor man let kan komme til enten at fryse eller svede om natten. Derfor kan man som det første investere i bambussengetøj, som virker temperaturregulerende samtidig med, at det er blødt som silke.

Med gode aftenvaner og en fordelagtig sovehygiejne, kan man fremme sin søvn markant og være mere frisk, når væggeuret ringer. Sørg for at have temperaturregulerende sengetøj, som også virker antibakterielt, og vær opmærksom på dine aftenvaner.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.