Få mere overskud i din hverdag med disse tips til en god nattesøvn

Artiklens øverste billede

Føler du dig også træt og uoplagt i løbet af dagen? Så får du måske ikke dækket dit søvnbehov tilstrækkeligt. En god nattesøvn er nemlig alfa og omega for at du kan klare dagens strabadser. Det er helt normalt, at man i perioder ikke kan sove, for eksempel hvis man er stresset, eller har mange bekymringer. Det er helt normalt, og derfor vil søvnløsheden også forsvinde, når de ydre ting, der stresser dig i din hverdag forsvinder. Men der er også meget, du selv kan gøre, hvis du gerne vil optimerer din søvn og få mere energi i hverdagen. Det bedste sted at starte er at ændre din adfærd og vaner omkring din sengetid. Læse disse gode råd til en bedre søvn og på Sleepbetter.dk kan du købe alt du skal bruge til en god nattesøvn.

Sørg for den gode søvnrytme

Hvis du gerne vil have en bedre søvn, er det første sted du skal starte med din døgnrytme. Din krop har nemlig brug for regelmæssige sengetider. Det vil sige du skal gå i seng på samme tid og stå op på samme tid hver dag. Når du sætter faste sengetider, kan du nemlig styre, om du får sovet det antal timer, din krop har brug for. For at være træt til din sengetid, er det også en god idé at droppe kaffe- og koffeinholdige drikke i løbet af dagen, sørg for at få motioneret i løbet af dagen, så din krop bliver naturligt træt og tage et varmt bad inden sengetid. I de lysere måneder kan det dog være svært at falde i søvn til sin sengetid, fordi solen er oppe så længe. Her er en sovemaske uundværlig. En sovemaske lukker nemlig alt lys ude, så du ikke bliver holdt vågen af lyset. Hvis du rejser meget, er en sovemaske også oplagt at have med i tasken.

Undgå så vidt muligt det blå lys

De fleste mennesker sidder foran forskellige former for skærme i løbet af dagen - computere, fjernsyn, tablet og smartphones. Det er en del af vores moderne hverdag, at vi i højere grad sidder foran en skærm og arbejder, eller læser nyheder på vores tablet. Men vidste du, at alle disse skærme indeholder blåt lys, der er skadeligt for din hjerne og dine øjne? Det blå lys forstyrrer din hjerne, så du har sværere ved at falde i søvn. Hvis du gerne vil minimere påvirkningen af det blå lys, kan du købet et par anti Blue Light briller. Brug dem i løbet af din arbejdsdag, så blokerer de for 95 % af det blå lys du eksponerer for. Undgå så vidt muligt at sidde foran en skærm 1-2 timer inden sengetid. Men hvis du bare ikke kan lade være med at se et afsnit af din nye favorit serie på Netflix, eller hvis du bliver nødt til at svare på mails om aftenen, kan du med fordel bruge brillerne imens du gør dette.

Luk ydre forstyrrelser ude

Søvnproblemer kan også skyldes eksterne forstyrrelser som larm og andre forstyrrende lyde. Måske bor du i byen, hvor gadelarm og trafikstøj forstyrrer din nattesøvn? Eller måske bor du med en partner, der snorker eller taler i søvne? Disse faktorer er nogle, der er svære at ændre på bare sådan uden videre. Det er de færreste, der bare kan flytte et sted hen helt uden larm, og du har nok ikke lyst til at sove adskilt fra din partner hver nat, bare fordi vedkommende snorker. Men i kan faktisk sagtens trygt og roligt sove sammen, selvom din partners snorken er svær at komme af med. Med at par ørepropper kan du holde stort set alle lyde ude, og dermed skabe en indre ro, der får dig til at falde i søvn på rekordtid. På den måde bliver du frisk og veludhvilet og får mere overskud, selvom du ikke kan ændre på ydre forhold i din hverdag. Ørepropper er også fantastiske, hvis du skal koncentrere dig i løbet af dagen, enten på din arbejdsplads eller derhjemme - så undgår du at sidde med mails sent om aftenen, du ikke lige har fået svaret på, og har bedre mulighed for at overholde din sengetid.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.