Hvad er PMS?

Artiklens øverste billede

Præmenstruelt syndrom, som også kendes som PMS, er en tilstand, der kommer i forbindelse med en kvindens menstruation. Det er perioden op til selve menstruationen og de første par dage af menstruationscyklussen, at en kvinde kan få humørsvingninger, smerter eller andre ubehageligheder.

Alle kvinder har oplevet at have PMS i mindre eller større grad op til en menstruationscyklus, og det kan være ganske ubehageligt. Læs mere om PMS i denne artikel, og hvad du selv kan gøre for at lindre PMS op til din menstruation.

Hvad sker der i kroppen under PMS?

Premens eller PMS kommer efter, at man har haft ægløsning. PMS kan godt variere for kvinde til kvinde. Nogle vil slet ikke have nogle symptomer på PMS, mens andre har svære symptomer og ubehageligheder i perioden op til sin menstruation. Man kan opleve PMS som både værende psykisk og fysisk. De fleste oplever typisk at have ondt i lænden og ømme bryster. Det skyldes de mange hormoner eller øget østrogen, der skydes rundt i kroppen i perioden op til ens menstruation. Mange vil også opleve at få svært hovedpine eller oppustet mave. Der findes ikke et decideret svar på, hvorfor disse ting som sådan sker. Det bedste svar er hormonbalancen, der ændrer sig i forbindelse med, at menstruationscyklussen starter.

Mange vil også opleve at blive særligt sensitive i forbindelse med PMS. Humørsvingninger er endnu en typisk PMS-symptom, hvor man godt kan komme på lidt af en følelsesmæssig rutsjebanetur, imens det står på. Det kan være, at der ikke skal meget til, før man begynder at græde eller at man bliver irriteret.

Hvordan kan man lindre PMS?

Der findes flere forskellige metoder, som man kan tage i brug, hvis man døjer med PMS. De fleste kvinder har fundet måder, hvorpå de kan lindre smerterne eller ubehagelighederne ved PMS. Nogle foretrækker at gå ture, for at få frisk luft, mens andre dyrker intensiv motion for at lindre smerter omkring lænden eller maven. Andre vil helst gerne ligge vandret og lade kroppen få noget ro. Det bedste råd vil altid være, at man lytter til sin krop og gør det, som man kan overskue.

Hvis du er slem ramt af PMS, så kan du også snakke med din læge om potentielle medicinske behandlinger, der kan nedsætte symptomerne. Hvis du døjer med hovedpine eller smerter kan almindeligt håndkøbsmedicin tage det værste. Nogle tager f.eks. kosttilskud for at kunne få rette mængder af visse vitaminer for at nedsætte PMS symptomerne.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.