<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">
Direkte

Enkle kostvaner for bedre sundhed

Mange ønsker at ændre deres livsstil for at forbedre deres helbred og kaster sig derfor over kost og ”gode råd” til mad og motion. Desværre kan det være svært at opretholde sådanne kostvaner, da alle kroppe er forskellige og har forskellige behov.

Hvilken kost skal jeg vælge?

Der er mange gode grunde til at ændre din kost og livsstil, og det handler ikke altid om at tabe sig. Ved at leve optimalt kan du få et højere energiniveau, bedre humør og en mere effektiv fordøjelse. Derudover sænker du risikoen for livsstilssygdomme som forhøjet kolesterol og type-2-diabetes.

Hvilken kost du skal vælge, afhænger af dit individuelle udgangspunkt. Det er ikke en dårlig idé at starte med en blodprøve for at kontrollere dine niveauer og vitale værdier, så du ved præcis, hvad din krop mangler. Med gode data er det nemmere at motivere sig selv til at træffe gode valg.

Derudover bør du undgå diæter, der beder dig om at undgå dét, der normalt giver dig glæde. Når alt kommer til alt, er god mad en stor kilde til lykke for mange, og ved at fjerne den fra dit liv kan du ende med at blive både mindre tilfreds og demotiveret.

Enkle og gode kostvaner

Desuden vil du finde udvalgte kostvaner, der har en påviseligt god effekt på helbredet og ikke er alt for komplicerede at leve efter.

Har du haft en masse sukker i din kost indtil nu? Husk, at sukkerholdige fødevarer er vanedannende, og det kan tage noget tid for din krop at vænne sig af med dem. Vær derfor tålmodig, og hvis du ikke er tilfreds, skal du vente et par uger, før du prøver noget nyt.

Middelhavskost

Middelhavskosten er meget velkendt og er blevet grundigt undersøgt. Det er kendt for at have en rigtig god effekt på hjerte-kar-sygdomme, da fedt i begrænset omfang kommer fra mættede kilder. Det gælder for eksempel smør, fedt fra kød, bagværk og mælkefedt.

Som navnet antyder, er kosten inspireret af kosten i landene omkring Middelhavet, såsom Italien og Grækenland. Det handler primært om at spise flere grøntsager og frugter, fisk, bælgfrugter, bær og nødder samt olivenolie. Du kan også spise moderate mængder af hvidt kød og æg, ost og yoghurt, og drikke en smule vin.

Det du skal holde dig væk fra, er forarbejdet eller rødt kød, friturestegt mad, sukkerholdige drikkevarer, smør, fløde og sødt bagværk.

Paleo-kosten

Paleo-kosten, også kaldet stenalderkost, handler om kun at spise mad, man forestiller sig at folk i stenalderen spiste. Kosten er blevet særlig populær i Australien, Europa og USA. Fordelene ved denne kost er, at den er proteinrig, så du føler dig mæt i længere tid, og får færre kulhydrater, så dit energiniveau stiger.

En god tommelfingerregel er, at du ikke skal spise mad, som du tror kommer fra en fabrik. Du kan spise uforarbejdet kød, skaldyr, frisk frugt og grøntsager. Æg, nødder, frø og sunde olier såsom fra oliven, kokos og avocado er gode muligheder for en sådan diæt.

Du bør ikke spise korn (såsom pasta og brød), mejeriprodukter, forarbejdede fødevarer, kunstige tilsætningsstoffer, bælgfrugter og sukkerholdige fødevarer såsom læskedrikke, slik, saft og bagværk.

16:8-kosten

16:8-kosten er en variant af periodisk faste. Du vælger en periode på otte timer om dagen, hvor du må spise, mens du faster i de resterende 16 timer af dagen. Vælger du for eksempel at spise mellem 12:00 og 20:00, er du nødt til at springe morgenmad over, men du kan stadig få en fuld frokost og middag.

Faste har faktisk en appetitnedsættende effekt, selvom man skulle tro det modsatte. Derfor vil du i sidste ende ikke føle behov for at proppe dig med mad, selvom du ved, at der er lang tid til dit næste måltid. Så et mindre spisevindue reducerer altså chancerne for at overspise.

Fordelene her er, at kroppen får længere tid til at fordøje maden og til at komme sig bagefter. Kosten er beregnet til at lette fordøjelsen, stofskiftet, blodtrykket og kolesterolet. Da du kan fortsætte med at spise, hvad du normalt spiser, er det nemt at overføre din kost til en varig livsstil.

Sådan kommer du i gang!

Start med en blodprøve for at få et billede af, hvordan kost og livsstil har påvirket din krop. Vælg derefter en kost, der giver din krop, hvad den har brug for, uden at gøre dig deprimeret. Kosten bør tværtimod give dig øget nydelse i livet!

Det samme gælder naturligvis for motion. Vælg aktiviteter, du synes er sjove og motiverende for at gøre det nemmere at holde din nye livsstil.

Følg
Jyllands-Posten