<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">
Direkte

Få en mere ergonomisk arbejdsdag med hæve- sænkeborde

Det er vigtigt, at du har den rette arbejdsstilling, hvis du sidder mange timer foran et skrivebord på arbejdspladsen. Med et hæve- sænkebord har du mulighed for at justere din arbejdsposition, så den passer til netop din højde og dine ønsker og behov.

Tænk ergonomi ind i din arbejdsdag

Det er en god idé, at du tænker ergonomi ind i både din hverdag og i din arbejdsdag, for det mindsker nemlig risikoen for, at du får nakke- og skuldersmerter eller hovedpine og træthed. En god ergonomi øger dermed også velvære og produktivitet, når du er på arbejde.

Ergonomi handler om at sidde korrekt og at stå op mere. Men det handler også om din trivsel på arbejdspladsen. Og et godt sted at starte er indretningen af arbejdspladsen med ergonomiske kontormøbler. Det er her, at justerbare hæve- sænkeborde kommer ind i billedet.

Udover de rette kontormøbler så er der også en masse, du selv kan gøre i løbet af arbejdsdagen. Du kan eksempelvis tage en aktiv pause, hvor du hver time bevæger dig rundt og får gang i blodcirkulationen.

Dertil kan du bruge dit hæve- sænkebord og dermed skifte arbejdsstilling og arbejde stående. Du vil nok opleve i begyndelsen, at du ikke kan stå op i så lang tid. Din krop skal simpelthen først vænne sig til den nye arbejdsposition.

Få mere ud af dit hæve- sænkebord

Du kan med et hæve- sænkebord variere din arbejdsposition i løbet af dagen. Mange sidder allerede ved et hæve- sænkebord, men de glemmer bare at få glæde af de nyttige funktioner og muligheder. Vi bruger nemlig en stor del af dagen på at sidde ned, og det kan hurtigt blive til mange stillesiddende timer. Derfor er det fornuftigt, at du får bevæget dig på kontoret. For at få mere ud af dit hæve- sænkebord kan du blandt andet:

● Stå op så ofte du kan. Du kan starte med 10 minutter ad gangen og derefter øge intervallerne, hvis du ikke er vant til arbejdende stående.

● Indstil dit hæve- sænkebord rigtigt, så underarmene er støttet fra albuen og frem. De skal have en 90 graders bøjning i albuerne. Dette er gældende både for siddende og stående arbejde.

● Hav gerne let bøjede knæ, når du står op og arbejder, og hvor du fordeler vægten ligeligt på begge fødder. Undgå også at overstrække dine knæ.

Hvis du ofte glemmer at skifte mellem siddende og stående arbejde på dit arbejde, så kan du også hæve skrivebordet, når du tager hjem fra arbejdet. Så er bordet nemlig klar til dig, når du møder ind næste dag. Du kan finde mange forskellige hæve- sænkeborde fra jkOffice.

Følg
Jyllands-Posten