Annonce
JP Aarhus 20 år
Uddannelse

Langkaer Gymnasium vil få færre "fagligt udfordrede" elever

Netop nu bliver de kommende elever på landets gymnasier fordelt. I Aarhus skal en forsøgsordning sikre, at de "fagligt udfordrede" elever bliver spredt på byens syv gymnasier.

Andelen af tosprogede elever på Langkær Gymnasium i Tilst er røget i vejret fra 25 pct. i 2010 til 80 pct. af den nye årgang i 2016. For at holde på de tilbageværende etnisk danske elever har man samlet dem i nogle få klasser. Fra venstre er det Ahmed Abdallah, Ibrahim Omar og Abdullahi Aden. Foto: Kenneth Lysbjerg Koustrup

I disse uger har fordelingsudvalget i Aarhus travlt med at fordele ansøgerne til byens gymnasier, og som noget nyt vil ansøgernes karakterer fra folkeskolen have betydning for, hvor de bliver optaget.

Langkaer-sagen
  • Polemikken om fordeling af tosprogede elever begyndte, da det kom frem, at Langkaer Gymnasium havde oprettet tre klasser, hvor 50 pct. af eleverne havde dansk kulturel baggrund og 50 pct. flerkulturel baggrund.
  • Samtidig havde gymnasiet fire andre klasser udelukkende med elever med flerkulturel baggrund.
  • Målet var at skabe bedre trivsel og tryghed og holde på eleverne med dansk kulturel baggrund.
  • Sagen havnede hos Institut for Menneskerettigheder, som mener, at der var tale om ulovlig diskrimination og truede med at indberette sagen for Ligestillingbehandlingsnævnet.
  • Parterne har nu indgået forlig. Det indebærer, at gymnasiet stopper med at inddele elever efter efternavn.

De elever, som har mindre end 5 i gennemsnitskarakter fra matematik og dansk i folkeskolen skal fordeles, så de bliver spredt på de syv gymnasier i Aarhus-området.

På Langkaer Gymnasium i Tilst kan skoleleder Yago Bundgaard som en konsekvens af forsøgsordningen se frem til at få færre elever, som er såkaldt "fagligt udfordrede". Det betyder samtidig, at der vil komme færre elever med et udenlandsk efternavn til gymnasiet i Tilst.

»Vi regner med, at vi på vores gymnasium vil vi få cirka 40 elever ind, som vi ellers ikke ville have fået. De vil alt andet lige have en anden kulturel baggrund, end dem der ellers ville være kommet,« siger Yago Bundgaard.

Han forventer, at det i praksis vil løse de problemer, som Langkaer Gymnasium har haft. 80 pct. af eleverne, der begyndte i 1.g sidste år, var af anden etnisk baggrund end dansk, og forargelsen var stor, da det kom frem, at gymnasiet havde besluttet at opdele de nye 1.g-klasser efter elevernes etnicitet.

På baggrund af sagen godkendte undervisningsminister Merete Risager (LA) en forsøgsordning, hvor fordelingsudvalget i Aarhus kan fordele eleverne på de syv gymnasier i Aarhus-området med skelen til karaktererne.

Ordningen skal sikre, at højst 10 pct. af eleverne på hvert gymnasium er det, der betegnes som "fagligt udfordret". Konkret vil eleverne blive fordelt ud fra deres karakterer fra grundskolen. Men den nye ordning har ingen betydning for, hvordan man på Langkaer Gymnasium fremover internt vil fordele eleverne i de enkelte klasser.

Yago Bundgaard, Skoleleder, Langkaer Gymnasium i Tilst.

»Jeg er blevet kritiseret af Institut for Menneskerettigheder for at inddele klasser efter efternavn. Det anerkender jeg, at jeg ikke længere må gøre, selv om jeg ikke tror, at nogen er blevet stillet dårligere af det, men under alle omstændigheder ville jeg ikke fortsætte med det, fordi vi har fået de nye regler, der betyder, at vi får færre fagligt udfordrede elever på skolen,« siger Yago Bundgaard.

Han fortæller, at alle skoleledere aktivt inddeler klasser efter en række kriterier, og det vil han også gøre.

»Det kan f.eks. være for at få en nogenlunde lige kønsfordeling. Nogle ser også på, om eleverne kommer fra landet eller byen og hvilken skole de kommer fra. Vi har endnu ikke taget stilling til, om vi også vil kigge på karaktergennemsnittet, når vi laver klasserne. Men det kan være relevant at fordele de fagligt udfordrede elever, så der er to-tre fra den gruppe i hver klasse, men så langt er vi ikke kommet endnu,« siger han.

Eleverne får den 19. april besked om, hvilket gymnasium de er optaget på. Herefter skal ordningen evalueres.

Følg
Jyllands-Posten
Kronik: Danmark er for lille til ”brune” gymnasier
Samira Nawa Amini
Det er på tide at skabe et gymnasium, hvor elever mødes og danner venskaber på tværs af etnisk oprindelse. Dermed kan vi sikre større sammenhængskraft og tillid.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Sket i byen

På skraldejagt i skovbunden

En gruppe børn og voksne var søndag formiddag ude og samle affald i Riis Skov på foranledning af familiemediet "Børnenes Aarhus".
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Sundhedsministerens psykiatriplan får kun én enkelt stjerne

Mikkel Rasmussen, Camilla Fabricius
Regeringen må åbne en dialog om, hvilke funktioner den mener, at psykiatrien måske skal undvære, og om hvilke samfundsøkonomiske og menneskelige omkostninger disse prioriteringer vil have.

Debat: Man behandler da en ældre dame ordentligt, gør man ikke?

Michael Dohn Sørensen
De uheldige episoder var en kærkommen lejlighed. Der var jo igangsat en redningsplan, men den efterlader nu indtrykket af blot at være spil for galleriet.
Aarhus' historie
Annonce
Redaktionen anbefaler
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her