Annonce
JP Aarhus 20 år
Politik

Her er Aarhus' nye slogan

Aarhus Kommune har brugt 1 mio. kr. på at udvikle sit nye slogan, der er på engelsk.

"Aarhus. Danish for progress" hedder det nye feltråb, som er udset til at profilere byen i udlandet i de kommende år. Synes du det er et godt slogan? Giv din mening til kende nederst i artiklen.

Borte er de tidligere slogans "smilets by" og "viden, puls og rødder", og væk er det kritiserede bylogo, der havde et stiliseret smil som udtryk.

Aarhus har skrottet det hele, og i dag tages et nyt engelsksproget slogan i brug:

"Aarhus. Danish for progress" hedder det nye feltråb, som er udset til at profilere byen i udlandet i de kommende år.

Det engelske slogan er lidt tvetydigt, men betyder noget i retning af "Aarhus. Det danske ord for fremskridt".

Tiltrække virksomheder

Det er de to London-baserede konsulentfirmaer Goosebumps Branding Agency og Global Cities, som har udviklet byens slogan og det nye grafiske udtryk, som virksomheder, institutioner, organisationer og borgere fremover skal bruge i markedsføringen af Aarhus.

Byprofilerings-projektet, som har kostet Aarhus Kommune 1 mio. kr. i udviklingsomkostninger, præsenteres i eftermiddag på et stort anlagt pressemøde på ARoS i Aarhus.

Målet med byprofileringen er at styrke Aarhus’ muligheder for at tiltrække internationale virksomheder, forskere, medarbejdere, studerende og gæster, så byens vækstmål kan opfyldes.

Helt nødvendigt

Borgmester Jacob Bundsgaard kalder det »helt nødvendigt, at Aarhus i de kommende år arbejder målrettet på at øge sin kendskabsgrad uden for Danmarks grænser.«

De to britiske konsulentfirmaer har brugt et halvt år på at identificere byens styrker og sammenfatte dem i det nye slogan, "Aarhus. Danish for progress".

Byudviklingseksperten David Adam fra Global Cities forklarede tidligere på året, at han har set opgaven i Aarhus som et forsøg på at »identificere byens karakteristika og give dem tilbage til Aarhus i en destilleret form, som kan bruges i markedsføringen.«

Efter at være gravet ind til hjertet af Aarhus mener Goosebumps Branding Agency og Global Cities, at byen har fire hovedstyrker, der sammenfattes i følgende udsagn:

  • Aarhus er en by, der påtager sig verdens store udfordringer.
  • Aarhus er en by, der samarbejder.
  • Aarhus er en by, som eksperimenterer og gentænker de konventionelle måder at gøre tingene på.
  • Aarhus er en by, der arbejder målrettet på at skabe forbedringer.

Direktør i Dansk Erhverv, Niels Milling, siger i en erklæring, som Aarhus Komune har udsendt, at »Aarhus er et af Danmarks to vækstcentre, og en klar profilering af Aarhus styrker den internationale markedsføring af Danmark markant.«

Videre siger Niels Milling i udtalelsen:

»Det har været modigt og klogt af Aarhus at hente eksperter ind udefra. Goosebumps og Global Cities har fremhævet nogle af de styrker, som ikke kun er aarhusianske, men også danske - og det giver rigtig god mening i en international kontekst. Aarhus skal jo ikke differentiere sig fra København og Herning, men fra London og Göteborg.«

Det er kun fem år siden, at Aarhus Kommune under stor festivitas præsenterede sin seneste profileringskampagne af byen. Dengang blev Aarhus markedsført som en by med "viden, puls og rødder", og kampagnen var ledsaget af et bylogo, der havde et stiliseret smil som udtryk.

Fremstødet blev kritiseret, og sidste år erkendte Aarhus Kommune åbent, at den tidligere citybranding havde været en fiasko.

Hvad synes du om det nye slogan til Aarhus?

Giv din mening til kende

null
Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Himmelbjerget er smuk i al sin enkelhed

Erling Melgaard Jarsbo
Himmelbjerget og omgivelserne trænger på ingen måde til udbygning med "hypet bras" og forgængeligt ragelse.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her